Szamárköhögés: a tüneteit is kezelni kell

Prospan® – a borostyánlevél erejével

Kórokozója a Bordetella pertussis nevű baktérium, cseppfertőzéssel terjed, és magyar nevét egyik tünete, a szamárbőgésre emlékeztető, húzós belégzési hang után kapta. Mi segíthet a szamárköhögés oki és tüneti kezelésében?

A szamárköhögés vagy pertussis súlyosan fertőző bakteriális betegség. Átlagosan 7-10 napon át lappang, és még utána sem feltétlenül lepleződik le gyorsan, 1-2 héten át ugyanis csak megfázásszerű tüneteket produkál hőemelkedéssel vagy lázzal, orrfolyással, enyhébb éjszakai köhögéssel. Pedig épp ilyenkor, illetve az ezt követő 2 hétben a legfertőzőbb.

A megfázásos tünetek után már kibontakoznak tipikus kísérőjelei: a hangos, szamárordításhoz hasonló belégzéssel kísért, kínzó köhögésrohamok, melyeket akár hányás is követhet. Ezek 1-6 hétig, de olykor még 10 hétig is eltarthatnak. Végül a tünetek lassanként enyhülnek és megszűnnek.

Kiket veszélyeztet leginkább a fertőzés?

A megelőzés védőoltással történhet. Az alapoltásokat 6-8 hetes korban szokták elkezdeni, a gyermeknek 2 éves koráig összesen 4 oltást kell kapnia. Az így nyújtott védelem azonban idővel gyengül, ezért a betegséget az is elkaphatja, akit korábban már beoltottak – bár a tünetek várhatóan enyhébbek lesznek. Idősebb gyermekeknek és felnőtteknek indokolt esetben újraoltás javasolt.

A legnagyobb veszélynek a fiatal, oltatlan vagy csak részben immunizált csecsemők vannak kitéve, akiknél a köhögési rohamok során légzésszünet, sőt légzésleállás is bekövetkezhet.

Felnőtteknél a tünetek visszafogottan jelentkeznek; náluk nemegyszer csupán az elhúzódó köhögés az egyetlen tünet.

Diagnózis és kezelés

A szamárköhögés szövődményeként tüdőgyulladás, hörghurut, fülfájás, agyi-idegrendszeri probléma és más kóros elváltozás is kialakulhat – korai diagnózisa és megfelelő kezelése tehát nagyon fontos.

A betegség a torok és orrnyálkahártya hátsó felszínéről gyűjtött minta vizsgálatával diagnosztizálható. A terápia része az antibiotikus gyógyszerek szedése, emellett azonban a kínzó tünetek enyhítésére is figyemet kell fordítani.

Ehhez jól jöhet egy olyan természetes alapanyagú, bevált készítmény, mint

a borostyánkivonatot tartalmazó Prospan® szirup és csepp.

Ez a magas szintű technológia alkalmazásával előállított, megbízható és biztonságos növényi eredetű gyógyszer

• csökkenti a gyulladást,
  • köptető hatású,
  • elősegíti a letapadt nyák felszakadását és kiürülését,

támogatja a szamárköhögés fő tünetének csillapítását.

Már 2 éves kortól adható,* és mivel cukrot nem tartalmaz, cukorbetegek is alkalmazhatják. A Prospan® borostyánlevél száraz kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer –

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS MELLÉKHATÁSOKRÓL

OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG