Fontos kérdés: mi okozhat szívelégtelenséget?

A szívelégtelenségnek számos oka lehet - cikkünkben a leggyakoribb tényezőket mutatjuk be.

A szívelégtelenség leggyakoribb okai
  • Korábban lezajlott szívinfarktus – ennek következtében a szívizom egy része elhal, hegesedik, így többé már nem képes megfelelően összehúzódni és elernyedni.
  • A szívkoszorúerek megbetegedése – a szívizmot ellátó koszorúerek falában lerakódó koleszterintartalmú plakkok szűkületet okoznak, ami a vérellátás csökkenésén keresztül károsítja a szívizom pumpafunkcióját.
  • Magas vérnyomás – folyamatosan terheli, többletmunkárakényszeríti a szívet. A magas vérnyomás megfelelő kezelése képes csökkenteni ezt a terhelést. Ha azonban elhanyagoljuk, nem kezeljük a magas vérnyomást, ez a folyamatos plusz terhelés a szív „kifáradásához”, szívelégtelenséghez vezet.
  • A szívbillentyűk kóros eltérései – a billentyű szűkületében vagy zárási elégtelenségében nyilvánulhat meg, s szintén a szív túlzott terhelését eredményezi.
  • Szívizombetegségek (kardiomiopátia) – a szívizomzat megbetegedése, melyben a szívizomzat kórosan megvastagodhat, vagy a szívüregek kitágulhatnak, s ez vezethet a szív pumpafunkciójának károsodásához. A szívizombetegségek rendszerint öröklött kórképek.
  • A szívizomzat gyulladása (miokarditisz) – ilyen esetben valamilyen kórokozó, leggyakrabban valamilyen vírus támadja meg a szív izomzatát, s az általa okozott gyulladás eredményezi a szív pumpafunkciójának átmeneti, vagy tartós károsodását.
  • Túlzott alkoholfogyasztás – az alkohol szívizomra kifejtett toxikus hatásánál fogva vezethet szívelégtelenséghez.
  • Egyes ritmuszavarok – elsősorban a magas pulzusszámmal járó ritmuszavarok, tartós fennállás esetén szintén szívelégtelenséghez vezethetnek.
  • A szív veleszületett defektusai (pl. pitvari vagy kamrai részleges sövényhiány) – ha nem történik időben korrekciós műtét, vagy erre nincs lehetőség szintén szívelégtelenséghez vezethetnek.
  • Súlyos tüdőbetegségek – általában a szív jobb kamráját terhelik, ezért jobbszívfél elégtelenség kialakulásához vezethetnek; leggyakoribb tünete a folyadékfelszaporodás következtében az alsó végtagok ödémás duzzanata.

Előfordulhat, hogy a szervezet még meglehetősen jól képes ellensúlyozni a szív pumpafunkciójának elégtelenné válását, bizonyos állapotok egyidejű fennállása azonban elősegíti a klinikai tünetek megjelenését, vagy ezek rosszabbodását.

Ilyenek többek között:

• fertőzések;