Limfogranulóma

A limfogranulóma egy nemi úton terjedő, viszonylag ritka megbetegedés, amit a Chlamydia trachomatis nevű baktérium okoz. A limfogranulóma a lágyéki nyirokcsomók és az azt körülvevő szövetek heveny gyulladása, ami bizonyos esetekben hajlamos a sipolyképződésre és hegesedéssel gyógyul.

A betegség első tünetei a fertőzést követő egy-két hétben jelentkeznek. A legelső tünet minden esetben a fájdalmatlan fekélyek megjelenése, férfiaknál a hímvesszőn és a makkon, nőknél pedig a hüvelyben. A fertőzés terjedésével a lágyéki nyirokcsomók megduzzadnak, és érzékennyé válnak. A kezeletlen nyirokcsomók hajlamosak a gennyesedésre és a sipolyképzésre.

A BETEGSÉG TÜNETEI

A limfogranulóma legáltalánosabb tünete a nemi szerveken megjelenő apró, fájdalmatlan hólyag, fekély, ami a lágyéki (egyes esetekben a végbéltáji) nyirokcsomók megnagyobbodását és gyulladását okozza. A nyirokcsomók fölött sipolyok alakulhatnak ki, amelyek csúnya hegesedéssel gyógyulnak.

KEZELÉS, TERÁPIA

Ha észleljük magunkon a limfogranulóma tüneteit, mindenképpen keressük fel kezelőorvosunkat. A betegség korai szakaszában még remekül gyógyítható sejten belül ható antibiotikumokkal. Későn megkezdett kezelés esetén azonban felmerül a szövődmények (hegesedés, agyvelőgyulladás, deformált nemi szervek) kialakulásának veszélye. Mint minden nemi betegségnél, itt is a megelőzés a legfontosabb. A szexuális partnerek gyakori cseréje, valamint a védekezés hiánya jelentősen növeli a betegség kialakulásának esélyeit.