Húgy-ivarszervi Chlamydia-fertőzés

A Chlamydia trachomatis nevű baktériumnak több altípusa létezik, amelyek különböző betegségeket okozhatnak. A baktérium D-K típusai felelősek a húgyúti és női nemiszervi fertőzések kialakulásáért.

Ezek a fertőzések a gyakori szexuális úton terjedő (ún. STD) betegségek közé tartoznak. Fő veszélyük abban rejlik, hogy a fertőzés (nőkben) sokszor igen tünetszegényen jelentkezik, és az akár teljes nemzőképtelenséget okozó betegség így alattomosan fejlődik ki. A betegség szempontjából komoly kockázati tényező a gyakori szexuális partnercsere. Tekintettel arra, hogy a betegség kezeletlenül is gyógyulhat, sokan nem fordulnak vele orvoshoz, és ez fokozza a kiújulás kockázatát. Ha a páciens mégis orvoshoz fordul, a diagnózis a vérben termelődő ellenanyagok kimutatásával lehetséges.

A BETEGSÉG TÜNETEI

A betegség gyakran igen tünetszegényen zajlik, nők esetében a tünetmentes lezajlás akár 70 százalék (!) is lehet. Ha megjelennek a tünetek, akkor nyákos-gennyes hüvelyi folyás és a méhnyak vérzékenysége jelentkezhet, illetve a húgycső gyulladása esetén (mindkét nemben) fájdalmas vizeletürítés és váladékozás alakulhat ki.

KEZELÉS, TERÁPIA

A betegség kezelésében antibiotikumokat alkalmaznak, de ennek sikere érdekében a szexuális partnert is mindig kezelni kell. A már kialakult szövődményeket (pl. nőkben meddőség) igen nehéz, sokszor lehetetlen kezelni. A Chlamydia-fertőzéseknél kiemelt szerep jut a megelőzésnek: az óvszerhasználatnak, a monogám párkapcsolatnak és a rendszeres szűrővizsgálatnak (a legtöbb nőgyógyászati rendelőben el tudják végezni a Chlamydia-szűrést).