Kevesebb utazó, több betegség – fontos az utazók egészségügyi tájékoztatása!

Gondolta volna, hogy a világon élő emberek közel 40%-a illemhely és csatornarendszer nélkül éli az életét? Tudta, hogy a mediterrán térségbe utazók is találkozhatnak olyan veszélyes kórokozókkal, mint a hepatitis A vírus, mely az egyik fertőző májgyulladás kialakulásáért felelős? Tavaly Magyarországon több utazási betegség fordult elő, mint egy évvel korábban. A legnagyobb kihívást a mediterrán utazók egészségügyi tájékoztatása jelenti! Ezt célozza meg az Egészségtudatos Utazásért Program új kampánya, melynek egyik támogatója Kovács István, KOKO, aki egy évvel korábban esett át egy súlyos utazási betegségen. Magyarországon tavaly emelkedett az utazással kapcsolatba hozható megbetegedések gyakorisága. Annak ellenére, hogy a gazdasági válság miatt jóval kevesebben utaznak külföldre, az utazással kapcsolatba hozható betegségek előfordulása 2010-ben növekedett. Tavaly összesen 450 hepatitis vírus által okozott fertőzést diagnosztizáltak, a 2009-es 332 esettel szemben. A hepatitis fertőzések száma viszonylag alacsony Magyarországon, így az új fertőzések egy részét akár külföldi utazás is okozhatta. Korábban például a 2006-os istvándi járványt okozó hepatitis A vírust bizonyítottan egy Olaszországból hazaérkezett turista hozta magával. Világjelenség az utazási szezont követő halmozódó hepatitis A megbetegedések előfordulása. Tavaly 5 maláriás és 3 paratífuszos beteget is kezeltek Magyarországon. A trópusokról hazatérő utazók körében előfordult az egzotikusan hangzó dengue-láz is. Nagyon fontos, hogy az utazók a nyaralás előtt 4-6 héttel látogassanak el az oltóközpontokba, ahol széleskörű egészségüket óvó tanácsokat, és oltásokat kaphatnak. Fontos felhívni az utazók figyelmét arra is, hogy amennyiben utazásukról hazatérve, vagy azt követően megbetegednek, akkor az orvosuknak mindenképpen jelezzék, hogy merre jártak a közelmúltban. Ez megkönnyítheti a betegség időben történő felismerését, és így lényegesen jobbak lehetnek a gyógyulás esélyei is, és elkerülhetőek a téves diagnózisok. Fontos az utazók tájékoztatása! Bár a betegségek és a fertőzések bármelyik utazót érinthetik, ennek ellenére csupán minden tizedik védekezik valamilyen módon az utazási betegségek ellen. Jó példa erre a leggyakoribb fertőzésnek számító hepatitis A elleni védőoltás felvétele. A legfontosabb cél, hogy minden utazó legyen tisztában azzal, hogy az utazásra fel kell készülnie egészségügyi szempontból is. Erre hívja fel a figyelmet a Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv (volt ÁNTSZ Országos Tisztifőorvosi Hivatal) nevében Dr. Ócsai Lajos, a járványügyi főosztály vezetője is: „Sajnos a legtöbb magyar utazó nem is gondol arra, hogy a külföldön töltött napok egészségügyi veszélyeket rejtenek. Magyarország járványügyi helyzete kiváló, így nálunk szinte teljesen ismeretlenek, vagy nagyon ritkák az afrikai és ázsiai régióban mindennapos, akár halállal is végződő betegségek: hastífusz, különböző diarrheás betegségek, kolera, malária, dengue-láz vagy akár a leggyakoribbnak számító fertőző májgyulladás. Éppen emiatt fontos, hogy az utazó még indulás előtt látogasson el szakemberhez, aki nemcsak felkészíti a nyaralásra egészségügyi szempontból, hanem ellátja a szükséges védőoltásokkal és gyógyszerekkel, egészségügyi tanácsokkal. Ha pedig valaki a nyaralásról hazatérve valamilyen tünetet észlel magán, akkor azonnal szakemberhez kell fordulnia, mert lehet, hogy egy egyszerű náthának vélt betegség sokkal komolyabb fertőzést takar. ” KOKO is támogatja a mediterrán utazóknak szóló kampányt. A kampányt Kovács István, KOKO ökölvívó is támogatja, aki korábban saját maga is megfertőződött egy külföldi utazása során. „A dengue-lázat én sem tudtam kivédeni, amikor pedig már megtörtént a baj, hirtelen nem is tudtam, hogy hova kell fordulnom. Éppen emiatt tartom fontosnak, hogy felhívjuk az utazók figyelmét a védőoltások jelentőségére, és arra, hogy mindenképpen forduljanak orvoshoz az indulás előtt. Saját példámon okulva a családom is megkapja a leggyakoribb utazási betegségnek számító hepatitis A és B elleni védőoltásokat.” Ezt az üzenetet közvetíti majd az Érthetően Az Egészségért Alapítvány májusban induló társadalmi célú kampánya is. „Az emberekben már kialakult az igény az egészségügyi információszerzésre. Ennek részeként aktívan keresik az egészség megőrzéséhez, a betegségek megelőzéséhez kapcsolódó híreket, hogy felkészültebben érkezzenek az orvosokhoz. Az Érthetően Az Egészségért Alapítvány, felismerve az egészségügyi kommunikációs környezet változásaiból fakadó lehetőségeket, szeretne tevékeny részt vállalni abban, hogy az érdeklődők számára minél könnyebben hozzáférhetővé váljanak a szükséges egészségügyi információk. Ennek részeként, egyéb aktivitásaink mellett, májusban elindítjuk társadalmi célú kampányunkat a televízióban, amelyben szeretnénk felhívni az utazók figyelmét az egészségügyi felkészülés fontosságára” – mondta el Varga-Tarr Sándor, az Érthetően Az Egészségért Alapítvány kommunikációs vezetője. A szakember hozzátette, bár a gyakorlatban természetesen továbbra is a doktor határozza meg a legjobbnak vélt megelőzést, illetve terápiát, viszont a tájékoztatásban fontos szerepet játszhatnak az utazási irodák is, amelynek a szomszédos országokban már kialakult gyakorlata van. Sajnos Magyarországon ez a gyakorlat még nem terjedt el, pedig nagy szükség lenne a tájékoztató tevékenység kiterjesztésére, hogy az érdeklődők minél könnyebben hozzájuthassanak a szükséges információkhoz. Az utazóknak fel kell készülniük az idei nyárra! Tévedés lenne azt hinni, hogy a magyar utazók nem találkozhatnak a leggyakoribb utazási betegségekkel. A nagyon népszerű Földközi-tengeri országokban a hepatitis A vírus cirkulációja sokkal intenzívebb, mint hazánkban. A WHO éppen emiatt ajánlja a hepatitis A elleni védőoltás felvételét minden utazónak. Az észak-afrikai országokba látogatóknak ezen kívül még a hastífusz elleni védőoltás beadatása is javasolt. A megfertőződés esélye realitás mindenki esetében, hiszen a kórokozó bekerülhet a szervezetünkbe akár egy mosatlan gyümölcs vagy zöldség révén, esetleg fertőzött vízből készült jégkocka, koktél által is. Az is megtörténhet, hogy, a szállodában dolgozó helyi személyzet szolgál fertőzőforrásként. Mielőtt bárki elindulna nyaralni, látogasson el háziorvosához vagy a legközelebbi oltóközpontba, és kérjen egészségügyi tanácsadást. A szakemberek az úticél ismeretében személyre szabott tanácsokkal, oltásokkal, gyógyszerekkel látják el az indulókat. Illemhely nélkül a világ közel fele Jelenleg mintegy 2.6 milliárd ember él mindenféle illemhely és csatornarendszer nélkül. A szennyvíz elvezetésének hiánya miatt a talaj közeli vízrétegek is fertőzötté válnak, sok esetben a vezetékes víz sem mindig biztonságos. Ez elsősorban az afrikai, ázsiai, közép- és dél-amerikai régiót érinti. A szennyezett víz fogyasztása miatt számos betegség gyakorinak mondható a fejlődő országokban. Ilyen például a hepatitis A is. A betegség előfordul a magyar turisták által gyakran látogatott Egyiptomban, Tunéziában és Marokkóban, Törökországban, Bulgáriában, Olaszországban is. További problémát jelent az is, hogy vannak olyan országok, amelyek minden szennyvizet közvetlenül a tengerbe engednek. Ennek következtében például a Földközi-tengerben élő kagylók 40%-a hepatitis A-val fertőzött. Így azok könnyen eljuthatnak a mediterrán országok asztalaira is. A rossz vízminőség, a csatorna hiánya továbbra is fontos népegészségügyi problémát jelent a világon. A becslések szerint évente közel 1,8 millió ember halálát okozza a nem megfelelő minőségű ivóvíz. Tudnivalók mediterrán utazóknak A mediterrán nyaralásra készülődőknek minden esetben ajánlott a hepatitis A és B elleni védőoltás felvétele. Amennyiben valaki az észak-afrikai régióba indul, vagy Jordániát választja úti célpontként, abban az esetben a hastífusz elleni védőoltás is ajánlott számára. Azokban az országokban, ahol köztudottan rosszak a higiénés körülmények, nem szabad csapvizet fogyasztani. Érdemes gondolni arra, hogy a fagylalt, a jégkocka vajon megfelelő minőségű vízből készült-e? A zöldségek, gyümölcsök megfelelő minőségű vízben lettek-e megmosva? A napozáshoz érdemes a Magyarországon megszokottnál jóval erősebb napvédő készítményt használni, és 11 délután 3 óra között pedig kerülni a közvetlen napsütést. Személyre szabott utazási-egészségügyi tanácsokért minden utazó forduljon a háziorvosához vagy a lakóhelyéhez legközelebb lévő oltóközponthoz. További utazási és egészségügyi információkat olvashatnak a www.utazaselott.hu portálon.