Hitek és tévhitek az IBS-ről (x)

Az irritábilis bélszindrómával kapcsolatban sok féligazság és teljesen valótlan tény kering a köztudatban. Cikkünk a betegséggel kapcsolatos tévhiteket szeretné eloszlatni. 1. Az IBS kizárólag tápcsatorna eredetű probléma. Nem igaz! Az IBS ugyan gasztroenterológiai rendellenesség, mégis összefüggést mutathat számos nem-bélrendszeri eredetű panasszal, beleértve a nőgyógyászati tüneteket (fájdalmas menstruációs ciklus, fájdalmas közösülés, premenstruális feszültség), urológiai panaszokat (gyakori vagy sürgető vizelési inger), mozgásszervi panaszokat (hátfájdalom), pszichiátriai zavarokat (depresszió és szorongás). 2. AZ IBS laborvizsgálattal igazolható. Nem igaz! Az IBS funkcionális bélbetegség. Ez azt jelenti, hogy hátterében nem mutatható ki szervi elváltozás (bélnyálkahártya károsodás), sem kóros folyamatokra utaló laboratóriumi eltérés. 3. Az IBS oka a stressz. Nem igaz! Nem tudjuk pontosan, hogy mitől alakulnak ki a tartós hasi panaszok, de számos tényezőt ismerünk, amelyek fokozzák a tüneteket (pl. a stressz, emócionális trauma, depresszió, hormonális faktorok, bizonyos élelmiszerek). 4. Bárki, akinek hasi fájdalma, székrekedése vagy hasmenése van, annak valószínűleg IBS-e van. Nem igaz! Sok ember tapasztalhatja élete folyamán a fent említett tüneteket irritábilis bél szindróma nélkül. A különbség az, hogy az IBS-s betegeknél a panaszok évek óta fennállnak tartósan vagy intermittáló jelleggel. 5. Az IBS-re jelenleg nincs végleges gyógymód. Igaz! Habár jelenleg nem ismert végleges gyógymód az IBS-re, de a tünetek mérsékelhetők gyógyszeresen, illetve az irritatív ételek kerülésével. Bizonyos esetekben a panaszok spontán megszűnhetnek. 6. Az IBS a nőket és a férfiakat egyaránt érintheti minden életkorban. Igaz! Az IBS egy krónikus betegség, amely bárkinél jelentkezhet bármely életkorban. A panaszok bizonyos betegeknél idővel megszűnnek, míg másoknál egész életükben fennállnak. 7. Az IBS nem okoz rosszindulatú daganatot. Igaz! Az IBS nem károsítja a beleket, nem okoz vastagbél- vagy végbélrákot, ahogy krónikus vastagbélgyulladást sem. Életkilátások és prognózis: Az IBS prognózisa az életkilátásokat illetően jó, a gyógyulást illetően azonban nem. A tünetek általában fiatal felnőttkorban kezdődnek, és több évtizedes lefolyásra számíthatunk. Az IBS ugyanakkor nem károsítja a bélnyálkahártyát, nem vezet súlyosabb betegséghez (pl. rák), és nem hajlamosít annak kialakulására, nem csökkenti az élettartamot. A sikeres kezelés fontos része a betegtájékoztatás, a panaszok eredetének feltárása, és a tervezett kezelési eljárások lehetőségeinek közös egyeztetése. Tudjon meg többet a hasi görcsök oldásáról!