Együttélés a betegséggel

A pikkelysömörös betegnek más-más változtatásokat kell az életmódjában eszközölnie akkor, amikor beköszönt a tavasz, de más szabályok vonatkoznak rá akkor is, ha kezet mos. A következőkben a legfontosabb életmódtanácsokat foglaltuk össze pikkelysömörösök számára. Egészségi állapotának javítása a megfelelő testsúly fenntartásával és bizonyos rossz szokások elkerülésével nem kizárólag a pikkelysömörös állapot miatt javasolt. Az egészséges életmód könnyebbé teheti a pikkelysömör okozta nehézségek elviselését és minimalizálását. Az egészséges életmód segítségére lehet egyéb betegségek kialakulásának elkerülésében is, mint például a szívbetegség illetve cukorbetegség. Ideális esetben: Tartsa meg egészséges testsúlyát Ne dohányozzon Fogyasszon mértékletesen alkoholt, vagy egyáltalán ne fogyasszon alkoholt Kezelje a stresszhelyzeteket Néhány rossz szokás kifejezetten ártalmas a pikkelysömör szempontjából. Stressz: Az érzelmi stressz kapcsolatba hozható a pikkelysömör kialakulásával és tényező lehet a betegség kiújulása és a viszkető érzés szempontjából. A legtöbben nem tudjuk elkerülni a stresszt, de számos módja van a stressz kezelésének. Például a mozgás kiváló stresszoldó. Sok ember jó eredményeket ér el jogával, pilates-el vagy meditációval. Egy beszélgetés egy bizalmasunkkal is segítség lehet. Néha, csupán ha 15 percre behunyjuk a szemünket, önmagában megnyugtató lehet. Testsúly: Sok pikkelysömörös beteg ülő életmódot folytat és ezért nagy az elhízás kockázata. Az elhízás megnehezítheti a plakkok kezelését a bőr redőiben. Dohányzás: Tanulmányok szerint dohányosok megnövekedett kockázattal rendelkeznek a pikkelysömör kialakulása szempontjából. A dohányzás és kifejezetten a hosszú ideje tartó és erős dohányzás növeli a szívbetegségek kockázatát. Továbbá a dohányzás befolyásolhatja egyes gyógyszerek működését is. A dohányzásról való leszokás nem könnyű, azonban kezelőorvosa támogatást és opciókat tud nyújtani. Alkohol: Bizonyíték van arra nézve, hogy a túlzott alkoholfogyasztás megnövelheti a pikkelysömör kialakulásának kockázatát. Néhány gyógyszer, beleértve pikkelysömör kezelésére alkalmas készítményeket is, interakcióba léphet az alkohollal. A lehetséges interakciókról beszéljen gyógyszerészével. Magas koleszterin szint: Sok krónikus betegségekben szenvedő embernek magas a koleszterin szintje vagy egészségtelen koleszterin profillal rendelkezik. Ez alól a pikkelysömörös betegek sem kivételek. Bőrápolás Csak akkor mosson kezet, ha szükséges. Alaposan szárítsa meg a kezét és használjon kézápoló, vagy gyógyhatású krémet. Dörzsölés helyett inkább nyomogatással szárítsa meg a kezét. Ügyeljen arra, hogy ne sértse meg vagy irritálja a pikkelysömörös részeket. Viseljen kesztyűt, amikor mos, mosogat, házimunkát végez, kertészkedik, vagy olyan tevékenységet végez, amely során bőre irritáló anyagokkal kerülhet kapcsolatba. Amennyiben a lábfején pikkelysömörös plakk található, tartsa tisztán és szárazon a lábát annak érdekében, hogy megakadályozza bakteriális illetve gombás fertőzés kialakulását (pl. viseljen pamut zoknit, illetve nyitott cipőt vagy szandált amikor lehet). Kerülje a fejbőr vakarását, amikor hajat mos. Használjon fényvédő krémet a napfény káros sugarai ellen. Körömápolás A pikkelysömör a körmök gödrösödését, morzsálódását illetve a láb és kézköröm leválását eredményezheti. A sérülések minimalizálása érdekében: A pikkelysömör által érintett körmök kiszolgáltatottabbak bakteriális és gombás fertőzésekkel szemben, ezért vágja őket rövidre és simára. Kéz és lábmosáskor kerülje a kemény szappanok használatát. Mosdást követően alaposan szárítsa meg a körmeit, beleértve a köröm körüli területeket. Kezei és körmei védelmében viseljen kesztyűt, amikor kertészkedik, takarít, házimunkát végez, kerékpározik vagy súlyt emel. Amennyiben a betegség a lábkörmeit is érinti, védje őket cipő viselésével, ha nehéz tevékenységet végez, vagy a szabadban tartózkodik. A tengerpartra vagy uszodába készül? Viseljen vízben használható cipőt, hogy megvédje lábfejét és lábkörmeit. Az évszakok és az időjárás Különböző emberek másképpen reagálnak az időjárásra és az évszakokra. Néhányan úgy találják, hogy a pikkelysömörük javul nyáron, de fokozódik télen, amikor szárazabb az idő. Mások úgy találják, hogy a meleg és párás idő a betegség fellángolásait váltja ki. Ősz és Tél Az őszi és téli hideg idő általában azt eredményezi, hogy felkapcsoljuk a fűtést, amely kiszáríthatja otthona levegőjét. Amennyiben ez negatívan befolyásolja állapotát, a következőket próbálhatja meg: Használjon párologtatót, amely nedvesíti otthona levegőjét Állítsa kisebb hőfokra éjszaka a fűtést (a hűvös levegő kevésbé szárít) Igyon elegendő mennyiségű vizet Használjon testápolót, amíg még vizes a fürdés vagy zuhanyzás után; a nap folyamán használjon többször testápoló krémet Használjon hidratáló szappant vagy tusfürdőt. Forró fürdő helyett vegyen meleg zuhanyt Stressz, megfázás, illetve influenza előidézheti a betegség fellángolását. Vigyázzon magára: pihenjen eleget, étkezzen egészségesen és alkalmazzon relaxációs gyakorlatokat, mint a mélylégzés, joga vagy meditáció. Használjon legalább 15-ös fényvédő faktorú krémet, amely védelmet nyújt a nap, erős szél és hideg ellen. Nyár és Tavasz Sok pikkelysömörös beteg úgy találja, hogy a mérsékelt napfény javíthatja állapotát. Azonban túl sok jó dolog is megárt! A nap által okozott leégés károsíthatja a bőrt. Annak érdekében, hogy biztonságosan évezhesse a napot: Korlátozza a napon töltött időt. Bárki leéghet, azonban világos bőrűeknél a kockázat még nagyobb. És ne felejtsük el: a napfény áthatol az üvegen, felhőkön, vízen és vékony öltözéken is. Még az árnyék sem nyújt teljes védelmet. Néhány gyógyszer növeli a napfénnyel szembeni érzékenységet. Használjon fényvédő krémet. Használjon bőrgyógyászok által ajánlott fényvédő krémet, minimum 30-as faktorút. Naponta többször alkalmazza, főleg, ha közben megfürdött vagy izzad. Orvosa vagy gyógyszerésze segítséget nyújthat a megfelelő fényvédő krém kiválasztásában. A fürdőmedencékben lévő kémiai anyagok, illetve a tengervízben található só irritálhatja, vagy kiszáríthatja a bőrt. Korlátozza a vízben eltöltött időt és zuhanyozzon le, amint kijött a vízből. Szárítkozzon meg és használjon testápolót vagy fényvédő krémet. Viseljen laza, könnyű és kényelmes öltözéket, amely lehetővé teszi a levegő áramlását és az izzadság elpárolgását. Amennyiben a pikkelysömörös állapot a lábán található, akkor viseljen kényelmes cipőt vagy szandált, amely elég nagy ahhoz, hogy tered engedjen a melegben kialakuló kisebb lábdagadásnak.