A nátha - téli betegségek homeopátiás szemmel

A téli időszak tartogathat meglepetéseket számunkra és nemcsak a téli sportok tekintetében. A szmogos, szürke idő testünkre, lelkünkre egyaránt negatív hatással lehet. Az áruházakban kapható, nyáron, ősszel termett zöldségek és gyümölcsök vitamintartalma az idő múlásával csökken. Így szervezetünk nehezebben jut hozzá a megfelelő mennyiségű és minőségű vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz és nyomelemekhez. A fentiek összessége valamint sok egyéb tényező, mint pl. a stressz együttesen, immunrendszerünk meggyengüléséhez és akut betegségek kialakulásához vezethet. A homeopátiában használt immunerősítő szerek segítenek az akut betegségek megelőzésében, védekező képességünk megőrzésében. Az Oscillococcinun téli időszakban történő rendszeres szedése immunerősítő hatású, de az influenzás tünetek megjelenésekor is alkalmazható, a betegtájékoztatóban leírtak szerint. Mit tehet a homeopátia a kialakult betegségekkel? A homeopátia a hasonlóság elvén alapuló, az egyén által produkált tüneteket alaposan megfigyelő, holiszikus gyógyító módszer. Ez többek között azt is jelenti, hogy a testi tüneteket az immunrendszer „egyensúly visszaállító” törekvéseinek tekinti, és olyan szereket ajánl a betegség gyógyítására, melyek hígítatlanul a beteg állapotához hasonló tüneteket hoznának létre. Az így kiválasztott homeopátiás szerek támogatják az immunrendszert és meggyorsítják a gyógyulás folyamatát, ezzel pedig csökkentik a szövődmények kialakulásának lehetőségét. Az egyik leggyakrabban előforduló panasz a téli időszakban a felsőlégutak hurutos megbetegedése. A nátha, láz és a torokfájás kellemetlen tünetei mindenki számára ismertek. Mégis, hogyan válasszuk ki a kezelésükre a legmegfelelőbb homeopátiás szert? A laikusoknak szóló irodalomból nem mindig könnyű eligazodni, főleg kezdőknek. Tudnunk kell, hogy ezek a kiadványok általában az adott szer ún. kulcstüneteit tartalmazzák, melyek segítenek a legmegfelelőbb homeopatikum kiválasztásában. Meg kell figyelnünk tehát, hogy a betegségek kapcsán mi a legfeltűnőbb tünet, mi az, ami a beteget a legjobban zavarja. Lássuk, hogy melyek azok a homeopátiás szerek és mik a tüneteik – a teljesség igénye nélkül – amelyeket viszonylag gyakran használunk a fent említett betegségek esetén. Ha nincs elég időnk, vagy tapasztalatunk a tünetek megfigyelésére, mégsem akarunk kémiai anyagokat használni a gyógyulás elősegítésére, úgy használhatunk komplex szereket is, melyekben néhány, az adott betegség kezelésére gyakran használható szer található. Ezeket orvosok állítják össze, sok év tapasztalata alapján. Létezik ilyen náthára, torokgyulladásra, rekedtségre a téli bajok közül. Hogyan kezelhető a nátha homeopátiásan? Figyeljük meg a tüneteket. Milyen a váladék? Milyen környezeti tényező javít, vagy ront az állapoton? Nézzünk pár példát. Tegyük fel, hogy az orr vizesen folyik. A vizes orrfolyás fontos szerei: - Allium cepa – vizes orrfolyás, nem maró szemkönnyezés, melegben romló, friss levegőn javuló tünetek. Olyan állapotot képzeljünk el, mint mikor vöröshagymát tisztítunk. - Arsenicum album – égető, maró jellegű, orrot kisebesítő, kevés fehéres váladék, erős fázékonysággal. A tünetek melegre javulnak. Olyan nátha is van, ahol az orr dugul, és az okoz kellemetlenségeket. Az orrdugulás szerei: - Nux vomica – nátha mellett emésztési panaszok, székrekedés, vagy hasmenés, a beteg nagyon ingerlékeny és huzatérzékeny, a meleg javít a panaszokon. - Sambucus nigra – csecsemőkori nátha fő szere, a baba nehezen szopik az orrdugulástól, a beteg sokat szipog. - Sticta pulmonaria – a beteg fájdalmas orrgyöki nyomástól szenved, az állapotot száraz köhögés kíséri. Ha az orrváladék sárgás, gennyes, akkor is segíthetünk homeopátiás szerekkel: Gennyes orrváladék szerei: - Solanum dulcamara – nagy hőmérsékleti ingadozás, vagy átfázás hatására kialakuló panaszok, sárga orrváladék. Láz kísérheti. - Mercurius solubilis – nagy mennyiségű, zöldes, sűrű orrváladék, a nyelv oldalán a fog- benyomat megmarad, erős nyálzás kíséri. - Kalium bichromicum – nyúlós, tapadós, opálos, sárgás váladék, mely nehezen kifújható és az orrban pörköt képez. Melléküreg-gyulladás esetén is használható. - Pulsatilla pratensis – éjjel és meleg szobában orrdugulás, nappal és friss levegőn orrfolyás. Reggel krémes sárga orrfolyás, mely a nap folyamán feltisztul.