Pitvarfibrilláció

A szív egy saját elektromos ingerületkeltő területtel bír, melytől az ingerület egy vezető rostozaton keresztül terjed tovább a teljes szívizomra, ennek eredménye lesz a szív összehúzódaása. A pitvarfibrilláció az ingerületvezetés rendellenességei következtében létrejövő összehúzódási zavar. Ennek következtében a négyüregű szív bal és jobb pitvara remegni kezd, amely hirtelen percenkénti 300-500 összehúzódást eredményez, szemben a normális 70 körüli értékkel. Emellett a kamrák összehúzódása normális maradhat, azonban a keringés hatékonysága zavart szenved, ugyanis kimarad a normál pitvari összehúzódásból származó keringési rásegítés. Kiváltásában koszorúér-betegség, szívbillentyű-rendellenesség, pajzsmirigy-betegség, egyes gyógyszerek, élvezeti szerek (pl. kávé, egyes drogok) használata szerepel.

A szívritmus zavarait kísérő tünetek mellett a kialakult szövődmények határozzák meg a betegek sorsát. Ezek közül legfontosabb a véráramlás zavara következtében kialakult tovasodródó vérrögök képződése, amelynek hirtelen megakadása a célszerv elhalását okozza (pl. agyi embólia).

A BETEGSÉG TÜNETEI

Jellemző tünetei között rendszertelen szívdobogásérzés, szédülés, légszomj, csökkent fizikai terhelhetőség, hirtelen nagy mennyiségű vizelet ürítése, szorongás, félelemérzés szerepel. Gyakran csak a szövődményes esetek derülnek ki (pl. embolizáció). Elsődleges diagnózisát az EKG képezi, amely kiegészíthető képalkotók használatával (mellkasröntgen, szívultrahang).

KEZELÉS, TERÁPIA

Kezelésében, ha ismert, a kiváltó ok megszüntetése szerepel. A trombózisveszély miatt a fibrilláció csökkentésére kell törekedni, gyógyszeresen kalciumcsatorna-gátlókat, béta-blokkolókat alkalmaznak. Pitvari remegés esetén megelőző véralvadás-gátló kezelést alkalmaznak.