Herpesz

A herpesz egy bőr és ideggyulladás formájában jelentkező vírusos megbetegedés. Összesen kétféle herpeszvírust ismerünk, a HSV-1-et és a HSV-2-t. Az előbbi felelős az arc- és szájherpesz, utóbbi pedig a nemi szerveket támadó herpesz kialakulásáért. A betegség valamilyen formájával szinte minden ember fertőzött, de a kórokozók csak az immunrendszer gyengesége esetén okoznak problémát. A herpesz igen gyakori velejárója az immunhiányos betegségeknek (pl. AIDS).

Kezdetben a fertőzött terület érzékenységére és folyamatos viszketésére figyelhet fel a beteg. Később apró hólyagok és gyulladt, vörös területek jelenhetnek meg a bőrön. A hólyagok a kifakadásuk után hegesedéssel vagy anélkül általában egy hét alatt gyógyulnak. A herpesz a legtöbb esetben 7-10 nap alatt magától gyógyul, azonban az esetleges szövődmények miatt ajánlott orvoshoz fordulni.

A BETEGSÉG TÜNETEI

A száj- és ajakherpesz leggyakoribb tünetei a szájkörnyéken észlelhető viszketés és égő fájdalom, majd a hólyagosodás és gyulladás kialakulása. A nemi szerveket megtámadó fertőzés következtében a lágyékon és a nemi szervek környékén megjelenő apró vörös hólyagok okozhatnak problémát. A hólyagok később hosszan gyógyuló hegesedéssel járó fekélyekké egyesülnek.

KEZELÉS, TERÁPIA

A herpeszt vírusos jellege miatt általában tünetileg szokás kezelni. Szárító hatású kenőcsökkel és fertőtlenítő, valamint gyulladáscsökkentő ecsetelőkkel kezelik az érintett területet. Bizonyos, súlyosabb esetekben az orvos gyógyszeres kezelést is elrendelhet.