Gyermekbalesetek a házban és ház körül 2. rész

Akármennyire is igyekszünk vigyázni, minden háztartásban előfordulnak balesetek. Ezeken segíthetünk a természet erejével.

Elsősegély fejsérülés esetén
Gyermekkorban az egyik leggyakoribb baleseti mechanizmus az esés (pelenkázóról, etetőszékből, ágyról, lépcsőről, ablakból stb.) Mivel a gyermekek fejmérete testükhöz viszonyítva nagy, ezért esések során legtöbbször fejük sérül.

A fej sérülésénél fennáll a veszély az agyrázkódásra, melynek tünetei enyhébb esetben fejfájás, szédülés, hányinger, súlyosabb esetben eszméletvesztés, zavartság, látászavar, emlékezetkiesés. A felsorolt tünetek mindegyikénél orvosi kivizsgálásra van szükség, mert igaz ritkán, de az agyrázkódásnak súlyos szövődményei lehetnek.

Amíg orvoshoz kerül a gyermek, az alábbi homeopátiás szerek segíthetnek a tünetek enyhítésében:

Ha a gyermek eszméletét veszti, azonnal orvosi segítségre van szükség. Eszméletlen gyermek szájába soha ne tegyünk golyócskákat, mert félrenyelheti. Óvatosan adhatunk a beteg szájába kis kanállal kevés vízben feloldott homeopátiás szert.
Ha sérülés miatt veszti eszméletét, 1x5 golyó Arnica 30 CH-ban hatékony lehet. Koponya sérülés esetén adjunk a gyermeknek Natrium sulphuricumot napi 2-szer 15 CH-ban, ezt kiegészíthetjük Arnicával 15 CH-ban napi 4-5 alkalommal.
Ha a gyermeknek nyomó jellegű fejfájása van, és jól esik a hideg borogatás a fejre, az Apis 30 CH-ban napi 3 alkalommal hatékonyan csökkenti a panaszokat. A Gelsemium 15 CH-ban hasonló adagolás mellett abban az esetben segít, ha a gyermeknek tarkótáji fejfájása van, kába.

Traumát követő orrvérzés hátterében komolyabb sérülés (törés stb.) is megbújhat. Ha a panaszok nem szűnnek, illetve fájdalom hosszabb ideig fennáll, orvoshoz kell fordulni. Az orrhát jegelése mellett adjunk a gyermeknek Arnicát, és China rubrát 9 CH-ban óránként többször.

Ha a szembe idegen test kerül, annak szakszerű, szükség esetén szemész orvos által történő eltávolítása után Euphrasia officinalist adjunk 5 CH-ban naponta 2-szer, amíg az érzékenység nem szűnik. Ugyanez a szer hatékony abban az esetben is, ha a szemhéj duzzadt, a szem könnyezik.

Ha ún. „pápaszem bevérzés” jön létre, a Ledum palustre és Symphytum officinale segíthet 5 CH-ban, napi 2-szer.  A Symphytum óránként 3-4x adva segíthet abban az esetben is, ha a szemgolyó ütés által sérül, és fájdalmas. Ha a szem környéke duzzadt, vörös, hideg borogatás jótékony, adjunk Apist 9 CH-ban, naponta 4-5x. Ha az égő érzés mellett a meleg borogatás esik jól, a Ruta graveolens 5 CH lehet hatékony 2 óránként adagolva.