Gyakori kérdések az inkontinenciáról

Az inkontinencia roppant kellemetlen tünetegyüttes, amelynek több formája is létezik, a megfelelő kezeléshez tudnunk kell, melyik formájával állunk szemben. Ehhez szakorvosi vizsgálatra van szükség. Töltse le és töltse ki Betegségkalkulátor táblázatunkat, hogy megtudja, milyen mértékűek vizelettartási panaszai. Milyen formái vannak az inkontinenciának? • Sztressz inkontinencia • Sürgősségi Inkontinencia (hiperaktív hólyag) • Kevert inkontinencia • Reflex inkontinencia • Túlfolyásos inkontinencia Minden esetben van akaratlan vizeletvesztés? Nem minden esetben csöppen el a vizelet akaratunk ellenére. Sokszor azt tapasztaljuk, hogy hirtelen tör ránk a nehezen visszatartható vizelési inger, és, ha nem érjük el idejében a mosdót, akkor csöppen el vizeletünk. Mit jelent a hiperaktív hólyag? A betegség lényege a hólyag izmainak hirtelen jelentkező görcsös összehúzódása vagy a hólyag-nyálkahártya fokozott ingerlékenysége. Ennek következtében viszonylag gyakran sürgető, parancsoló jellegű vizelési ingert érzünk. Milyen tünetei vannak a hiperaktív hólyagnak? • Sürgető, parancsoló jeleggeű vizelési inger • Gyakori vizeletürítés (egy nap több, mint 8-10 alkalom) • Éjszakai vizeletürítés A hólyag izmainak hirtelen jelentkező, görcsös összehúzódását érzékeljük, úgy érezzük, hogy azonnal menni kell a mellékhelyiségbe, amit nem mindig érünk el időben. Vezető tünetei egyrészt a hirtelen jelentkező, elnyomhatatlan sürgető és túl gyakori vizelés inger. 24 órán belül legalább tízszeri vagy annál több vizeletürítés is előfordul. Milyen tünetei vannak a stressz inkontinenciának? Az elnevezés nem a közismert értelemben használt stresszre vonatkozik. A vizelettartási nehézség, a vizeletcsepegés az akarattól függetlenül, nevetésre, tüsszentésre, köhögésre, emelésre, azaz ezen jelenségeket kísérő hasűri nyomásfokozódásra következik be. Oka a medencealap gyengesége, illetve a hólyagalap süllyedése. Mit jelent a reflex inkontinencia? Ebben az esetben a beteg nem érez vizelési ingert, mert az agy és a gerincvelő működése sérült részben vagy teljes egészében. Mit jelent a túlfolyásos inkontinencia? Telt hólyag esetén történik az akaratlan vizeletvesztés. Ennek hátterében állhat a hólyagizom gyengesége. Jelen lehet-e egyszerre több inkontinenciaforma egy embernél? A válasz egyértelműen igen. Kevert vagy vegyes inkontinenciáról beszélhetünk, ha a vizelet Inkontinencia több típusa egyidejűleg van jelen. Honnan tudhatom, hogy hiperaktív hólyag betegségem van? A hiperaktív hólyag tünetegyüttesnek két fajtáját különítjük el. A "száraz" forma, amelyre a gyakoribb vizelés, a kényszerítő, parancsoló jelleggel jelentkező vizelési inger és az éjszaka is jelentkező tünetek jellemzők, míg a "nedves" formában mindehhez vizeletcsepegés is társul. Bármelyik panasz esetén hiperaktív hólyag betegség fennállása valószínűsíthető. Ebben az esetben az orvos az ún. urodinamikai vizsgálatot is elvégzi, amellyel a hólyagban kialakuló nyomás határozható meg nyugalmi állapotban és a hólyag telődése során. A nyomásgörbe elemzése segíthet az Inkontinencia típusának meghatározásában. Milyen kezelési lehetőségek vannak inkontinenciában? A kezelés attól függ, hogy milyen típusú inkontinenciáról van szó. Mivel az egyes esetekben más és más kezelés alkalmazandó, fontos, hogy a terápia előtt szakorvosi vizsgálat történjék, ami más , hasonló tüneteket okozó betegségeket kizár a kezelés előtt. . Négy nagy kezelési mód közül lehet választani, mégpedig a viselkedésterápia, a gyógyszeres terápia, a gyógyászati segédeszközök alkalmazása, illetve a műtéti terápia közül. Milyen orvos tud segíteni a kivizsgálásban/kihez fordulhatok? Panasz esetén többnyire a nőgyógyászt vagy az urológust keressük fel! Mivel más betegségek is okozhatnak a készteséses inkontinenciánál tapasztalható tűneteket amiknek hátterében idegrendszeri megbetegedés is állhat, illetve valamely krónikus betegség által okozott perifériás neuropátia, ezért a vizsgálatokban neurológusnak is szerepe lehet. Hogyan segíthetek magamon? A fokozott higiénia mellett az életmód megváltoztatása is szükséges. Súlyfelesleg esetén a testsúly csökkentése hasznos lehet. Kerülje a hólyagot irritáló anyagokat (pl. koffein), hagyjuk abba a dohányzást. Figyeljünk oda, hogy mikor és mennyi folyadékot fogyasztunk. Lefekvés előtt egy-két órával kerüljük a nagy mennyiségű folyadék fogyasztást. Mozogjunk rendszeresen. A medencefenék izmainak erősítése érdekében végezzünk rendszeresen gáttornát.