Erkölcsi kötelesség - ingyenes védőoltás pneumococcus ellen

Újabb ingyenes védőoltást biztosít a vásárhelyi gyermekeknek a hódmezővásárhelyi önkormányzat a Pfizer Magyarország gyógyszeripari vállalattal együttműködve. A pneumococcus elleni védőoltást csak 2008. október 1-től biztosítja ingyenesen az állam a két évesnél fiatalabb gyermekek részére, így a 2006. szeptember 30-a előtt született gyermekek nem kaphatták meg térítésmentesen a számos betegségtől megóvó vakcinát. Korhatáron innen, állami kereteken túl Az akár életveszélyes szövődményeket is produkáló pneumococcus fertőzés leginkább az ötévesnél fiatalabb gyermekeket veszélyezteti — ezért döntött úgy az önkormányzat, hogy azon 2005. június 1. és 2006. május 30. között születetett, öt év alatti vásárhelyi gyermekek számára is biztosítja a szülők kérésére az ingyenes vakcinát, akik a térítésmentes oltási lehetőségből kimaradtak. Az oltóanyag 16 ezer forintba kerül, azonban fenti korosztályba tartozó gyermekek ingyenesen kaphatják meg a védőoltást az önkormányzat által szervezett program keretében. Erkölcsi kötelesség Lázár János polgármester szerint minden városnak nagyobb szerepet kell vállalnia az egészségvédelem tekintetében, ezen belül a betegségek megelőzését szolgáló védőoltások biztosításában. Mint mondta: „ha tudjuk, hogy egy betegség ellen létezik védelem, de sokak számára az a szükséges anyagi feltételek miatt nem elérhető, akkor erkölcsi kötelességünk közösségi forrásokat biztosítanunk gyermekeink egészségének megőrzésére”. Hozzátette: „a védőoltások finanszírozása azonban nem csak erkölcsi kérdés: az ingyenesen biztosított vakcina nem egyszeri költség, hanem a jövőben megtérülő befektetés, hiszen a betegségek megelőzése lényegesen kifizetődőbb, mint a gyógyítás. Nem beszélve arról, hogy semmi sem lehet drága, ha gyermekeink egészségéről van szó. Egészséges Vásárhely Program Az Egészséges vásárhely Program keretében a vásárhelyi önkormányzat már eddig is kiemelt figyelmet fordított a nem kötelező védőoltások térítésmentes biztosítására; a méhnyak–rák kialakulásában jelentős szerepet játszó HPV elleni védőoltást már második éve igényelhetik a szülők a vásárhelyi illetőségű, 13 éves leánygyermekek részére. Az Önkormányzat által biztosított védőoltási program következő fontos állomása a most bejelentett pneumococcus védőoltási program.” A védőoltást eddig 274 öt évesnél fiatalabb vásárhelyi gyermek szülei igényelték írásban, ami azt jelenti, hogy a 2005. június 1. és 2006. május 30. között született vásárhelyi gyermekek kétharmada fogja júniustól kezdődően a nyári hónapokban megkapni az oltást. Minden érintett szülő értesítést kapott az ingyenes oltási lehetőségről; ők dönthettek, hogy igénylik–e az oltást. Természetesen az állam továbbra is ingyenesen biztosítja az oltóanyagot a 2 év alatti gyermekeknek, amit a szülők házi gyermekorvosuktól kérhetnek. Miért pont a pneumococcus? A fertőző betegségek között a pneumococcus baktériumok súlyos, életveszélyes betegségeket okozhatnak, úgymint tüdőgyulladás, agyhártyagyulladás és véráramfertőzés, de gyakran felelősek légúti megbetegedések kialakulásáért, mint a középfülgyulladás, arcüreg-gyulladás és hörgőgyulladás. A pneumococcus fertőzés évi közel 1 millió, öt év alatti kisgyermek halálát okozza világviszonylatban a WHO (Egészségügyi Világszervezet) adatai szerint. A kórokozóval szembeni fertőzésre — gyenge immunrendszerük miatt — az öt év alatti kisgyermekek a legveszélyeztetettebbek. Az Egyesült Államokban a konjugált pneumococcus védőoltás bevezetését követően a pneumococcus baktériumok által okozott súlyos megbetegedések száma 94 százalékkal csökkent.