Candidiasis

A Candida gombák az ún. sarjadzó gombák közé tartoznak, ezek közül a leggyakrabban a Candida albicans okoz fertőzést. A fertőzés forrása beteg ember vagy állat lehet, de sarjadzó gombák fertőzött növények és fertőzött talaj közvetítésével is terjedhetnek. (Egyes gombafajok ugyanis a talajban, a növények gyökerein szaporodnak és onnan jutnak a környezetbe, de emberről emberre nem terjednek, pl. Sporothrix.) A betegség kialakulását számos tényező segíti, például ide sorolhatók bizonyos betegségek (cukorbetegség, immunhiánnyal járó betegségek), valamint bizonyos gyógyszerek is (hosszasan szedett antibiotikumok, hormonkészítmények, daganatellenes szerek).

A BETEGSÉG TÜNETEI

A bőr candidasis típusú megbetegedései elsősorban a nagy hajlatokban, az ujjközökben, a tenyéren, a körmökön és körömágyakban fordulnak elő. A nagyhajlatokban és ujjközökben élénkvörös, nedvedző, körkörös, majd összefolyó, hámfosztott területek észlelhetők, amelyek szélét felemelkedő, pálló, fehér hámgallér övezi. A kialakulás kockázatát növeli a bőr izzadása vagy más okból létrejött felázása, amelyre több foglalkozás is hajlamosít. A betegség kialakulása szempontjából jelentősége van a cukorbetegségnek is.

A candidiasis megjelenhet ugyanakkor más testtájékon is, például a szájban (csecsemőknél ennek neve szájpenész), illetve a szájzugban is. Jelentkezhet még a nemi szerveken is, ez nők esetében gyakoribb. A szájnyálkahártya candidosisban a szájüregben fehér színű felrakódások keletkeznek. A hüvely fertőzésénél a tüneteket általában kellemetlen égő, viszkető érzés kíséri.

KEZELÉS, TERÁPIA

A bőr gombás fertőzései általában helyi kezeléssel, gombaellenes krémmel, kenőcsökkel gyógyíthatók. A nyálkahártya-fertőzések is kezelhetők helyileg, oldatokkal, ecsetelőkkel, hüvelykúppal. Súlyos, az egész szervezetre kiterjedő fertőzés esetén szóba jöhetnek szájon át szedhető készítmények is. A betegség megelőzésében a megfelelő személyi higiéné, a bőrfelületek szárazon tartása játszik szerepet.