Billentyűhibák

A szív négy rekeszből áll, a bal, illetve jobb oldalon látható egy-egy pitvar, illetve egy-egy kamra. A bal és jobb kamrákat egy-egy billentyű választja el a pitvaroktól (mitrális és trikuszpidális billentyű), illetve a főverőértől és a tüdőverőértől szintúgy egy-egy billentyű választja el a bal és jobb kamrát (aorta- és pulmonális billentyű). Ezen billentyűk szerepe a véráram irányítása.

A szívbillentyűk kétféle rendellenes működését ismerjük: a szűkület, illetve az elégtelen működés. Legfontosabb elváltozások a bal szívfelet érintik: a mitrális billentyű szűkülete és elégtelensége, illetve az aortabillentyű szűkülete és elégtelensége. A jobboldali billentyűk ritkán károsodnak. Billentyűhibákra hajlamosító fontos tényező a szívbelhártya-gyulladás, a fertőzést követő reumás láz, és az érelmeszesedés kiterjedése az aortabillentyűre. Lehet veleszületett elváltozás is.

A billentyű rendellenes működése rendellenes keringést von maga után, melyet a szív ellensúlyozni próbál. Szűkület esetén a véráram nehezített, a szív préseléssel próbálja fokozni az átáramoltatott vérmennyiséget, ami a szívizom megvastagodásához vezet. Tágulat esetén a nagyobb részen visszacsorog a vér, ami a szív számára nagyobb térfogatterhelést jelent, ennek következménye szintén szívizom-vastagodás lesz. A szívizom vastagodási lehetősége egy idő után kimerül, ennek következtében szívelégtelenség alakul ki.

A BETEGSÉG TÜNETEI

Tünetei a szívelégtelenség tüneteivel megegyező panaszok: nehezített légzés, légszomj, mellkasi fájdalom, ritmuszavar, kifáradás, gyengeségérzés, szédülés, eszméletvesztés. Előrehaladottabb eseteknél testszerte szimmetrikusan elhelyezkedő vizenyők láthatók. A hagyományos orvosi vizsgálat során az orvos a hallott szívzörejek után állítja fel a diagnózist. Fontos képalkotó a szívultrahang, mellkas röntgen, illetve az EKG. A szívüregek közti nyomáskülönbséget szívkatéterezés mutatja meg.

KEZELÉS, TERÁPIA

A belgyógyászati kezelés a szívelégtelenség tüneteit mérsékli (vízhajtók, ACE-gátlók, béta-blokkolók). Ha szívbelhártya-gyulladás talaján alakul ki, a kiváltó okot antibiotikummal kell megszüntetni. Súlyos billentyűhiba és szívelégtelenség esetén szívsebészeti megoldás keretein belül műbillentyű-beültetés jön szóba.