Mi is az az IBS? (x)

Ha nem tudja, mit jelent az IBS rövidítés, akkor cikkünkből végre megtudhatja, mi az az irritábilis bél szindróma. Az irritábilis bél szindróma (továbbiakban IBS) enterális motilitászavar. Görcsös, égő vagy szúró jellegű hasi fájdalom, nyomásérzékenység az alhasban. Teltségérzés, messziről is jól hallható bélhangok, felfúvódás, önmagában vagy hasmenéses periódusokkal váltakozó székrekedés jellemzi. A széklet néha bogyós, olykor üveges nyákkal kevert (de NEM véres). A fájdalom fellépésekor gyakori székürítések jelentkeznek, a széklet vagy a bélgáz távozását követően a panaszok enyhülnek. A betegség tünetei A tünetek között rendszerint felismerhetők úgynevezett vezető és kiegészítő/társuló tünetek. A vezető tünetek közé sorolható a hasi fájdalom, a hasi feszülés és puffadás, valamint a székrekedés és/vagy hasmenés. A hasi fájdalom jellegzetességei (a Római II. kritériumrendszer alapján): - A legtöbb betegben jelentkezik. - A fájdalom feszítő, húzó vagy csavaró jellegű. - Általában az alhasban (az egyik oldalon) jelentkezik. A székeléssel a fájdalom összefügg, a székelés általában enyhíti vagy megszünteti a panaszokat. - Tartósan, akár hónapokig fennáll ( legalább 12 hétig). - Gyakran jelentkezik a nehéz munkanap utáni nyugodt periódusban, pihenőnapokon. - Nőkben jelentkezhet közvetlenül a menstruáció előtt vagy alatt, illetve a munkavégzés kezdetén. Hasi feszülés és puffadás: Gyakori a fokozott gáztermelés, de a kiürített bélgáz mennyisége gyakorlatilag nem változik. A belek korgása, intenzív és hallható mozgása kíséri a kellemetlen panaszokat. A puffadás gyakori szellentés nélkül megszűnik, majd másnap ismét kezdődik. A székletürítés változása: Az IBS-ben szenvedők inkább székrekedéses vagy hasmenéses altípusba sorolhatók, egyik vagy másik tünet dominanciája alapján. Az orvos számára fontos információk a székelési szokásokkal kapcsolatban. Ne hagyjuk válasz nélkül! - Történt-e változás a székletürítési szokásokban? - Milyen gyakori a székletürítés (naponta vagy hetente)? - A székletürítés rendszeres vagy rendszertelen? - Megelőzi-e a székletürítést erős hasi fájdalom? - Enyhül-e a fájdalom vagy feszülésérzés a székletürítést követően? - Milyen a széklet állaga (kemény, puha, híg, folyékony, bogyós)? - Tartalmaz-e a széklet nyákot vagy vért? - Milyen a széklet színe? - Összefügg-e a székrekedés vagy hasmenés valamilyen táplálék fogyasztásával? - Előfordul-e éjszakai székletürítés? - A székletürítés után megvan a kiürülés megnyugtató érzése? - Előfordul-e, hogy nem mer elindulni otthonról, mert fél a visszatérő sürgető székelési ingertől? - Vissza tudja-e tartani a székletét? Társuló tünetek: Jól hallható bélhangok vagy túlzott gázképződés, sürgető székletürítési inger, éles fájdalom az alhasban, fáradtság, szédülés, fejfájás, hátfájás, izom és izületi fájdalom, gyakori vizeletürítési inger, fülcsengés, böfögés, emésztési zavar, hányinger, légzési zavarok, szorongás és depresszió. A diagnózis a panaszok jellegén és idült voltán alapszik. Ez a funkcionális bélbetegségeknél sokkal fontosabb, mint a laboreredmények vagy a képalkotó eljárások. A funkcionális bélbetegségeknél szervi eltérés nem található, ami azt jelenti, hogy bár a betegeknek több hónapja vagy évek óta vannak hasonló jellegű, állandó vagy ismételten kiújuló panaszaik, mégsem vérszegények, testsúlyuk lényegesen nem változott, fizikai állapotuk kielégítő, tehát az alkalmanként akár súlyos tünetekkel jelentkező panaszok hátterében labor-kémiai, eszközös, vagy radiológiai vizsgálattal nem lehet kóros eltérést kimutatni. Az IBS-től elkülönítendő, kizárandó betegségek: Daganat, gyulladásos bélbetegségek (Crohn-betegség, volitis ulcerosa), gyógyszer mellékhatások, emésztési zavar, felszívódási zavarok, fertőzések, táplálkozási tényezők (laktóz intolerancia), pszichés zavarok, szomatizáció. Tudjon meg többet a hasi görcsök oldásáról!