Hüvelygyulladás

Hüvelygyulladást okozhat bakteriális, vírusos, gombás, parazitás fertőzés is, de a változókor idején a hüvely sorvadása is hasonló tüneteket válthat ki. A hüvelyben normálisan is találhatók baktériumok (elsősorban tejsavbaktérium), amelyek savas környezet létrehozva biztosítják a hüvely védelmét a kórokozókkal szemben. A savas pH felborulása a kórokozók elszaporodásához vezethet, amelynek következtében megváltozik a normálisan víztiszta, kis mennyiségű, nem bűzös hüvelyváladék.

A kellemetlen tüneteken túl a hüvelygyulladás veszélye, hogy felfelé terjedve a belső nemi szervek, sőt akár a hashártya gyulladását okozhatja. A petevezetők gyulladás miatti heges összenövése következtében később akár meddőség is kialakulhat, ezért a hüvelygyulladást minden esetben kezelni kell. A BETEGSÉG TÜNETEI

Hüvelygyulladásra gondolhatunk a hüvelyváladék változásai esetén. Bővebb, elszíneződött, vagy kellemetlen szagú folyás fertőzésre utal. További tünet lehet a hüvelyi, illetve a nagyajkakra, gáttájékra terjedő viszkető, égő érzés, pirosság, a fájdalmas közösülés.

KEZELÉS, TERÁPIA

A kezelés minden esetben nőgyógyász szakorvos feladata. Helyileg alkalmazott kenőcsök, kúpok, tabletták, szájon át szedhető gyógyszerek egyaránt szóba jöhetnek kórokozótól függően. Sajnos a tenyésztés gyakran nem a kórokozót, hanem a normálisan is jelenlévő mikroorganizmusokat mutatja ki, ami miatt nehéz megtervezni a célzott terápiát. Fontos a megelőzés: monogám párkapcsolat, a szeméremtest tisztán tartása, a felesleges hüvelyöblítés kerülése. Visszatérő, vagy nehezen gyógyuló betegeknél a partner vizsgálata és párhuzamos kezelése is elengedhetetlen.