10,5 millió Eurót költünk hamis gyógyszerekre

Egy új kutatás rávilágít a hamisított gyógyszerek piacának méreteire, miközben az európaiak egészségüket kockáztatva vásárolnak gyógyszereket illegális forrásokból. A témában az egyik legnagyobb kiterjedésű kutatás becslése szerint a hamisított gyógyszerek európai piaca évente több mint 10,5 millió eurót tesz ki. Egészen mostanáig nehéz volt megbecsülni a hamisított gyógyszerek európai piacának méreteit. Azonban a Pfizer által 14 európai országban lefolytatott „Az európai hamisítványok leleplezése” elnevezésű kutatás felfedte, hogy a hamisított gyógyszerek kiterjedt feketepiaci gazdaságot tartanak fenn a kontinensen. Az eredmények előtt mindössze egy héttel Gunter Verheugen, az Európai Bizottság alelnöke bejelentette, hogy Európa határain alig két hónap leforgása alatt 34 millió euró értékben foglaltak le hamis tablettákat. Az Európai Unió határain felfedezett hamisított gyógyszerek száma a 2005-ös 560 598 tételről 2007-ben 4 081 056 tételre emelkedett; ez két év alatt hétszeres növekedést jelent. Az új kutatás megmutatja, hogy a megkérdezett 14 000 ember egyötöde (21%) saját bevallása szerint már vásárolt vényköteles gyógyszereket illegális forrásból – ez a teljes lakosságra kivetítve 77 millió embert jelent1,2. Aggasztó, hogy az eredmények szerint milliók fordulnak az internethez olyan gyógyszerek megvásárlása esetén, amelyeket egészségügyi szakembernek kellene felírnia – noha becslések szerint az online forrásokból származó gyógyszerek 50-90%-a hamisítvány. A kutatás szerint az emberek elsősorban pénz és idő megtakarítása érdekében próbálnak az interneten gyógyszerekhez jutni. A megkérdezettek csaknem egyharmada (33%) azért választja ezt a megoldást, mert gyors és kényelmes1, 39%-uk pedig pénzt szeretne megtakarítani1. A kegyetlen valóság szerint a hamisított gyógyszerek olyan káros anyagokat tartalmazhatnak, mint a patkányméreg, bórsav vagy ólomtartalmú festék. Gyakran olyan emberek állítják elő őket, akik nem rendelkeznek a megfelelő képesítéssel6, ezért a szükséges hatóanyagokból tartalmazhatnak túl sokat, túl keveset, vagy semennyit. Ennek eredményeként a hamisított gyógyszerek súlyos károkat okozhatnak és okoznak is a betegeknek, amelyek gyakran halálhoz is vezetnek11. Dr. David Gillen, a Pfizer orvosigazgatója szerint – „Az emberek szerte Európában egészségüket kockáztatják, és a feketegazdaságot támogatják, amikor a törvényes egészségügyi rendszereken kívülről szerzik be gyógyszereiket. A megkérdezetteknek csaknem egynegyede (23%) nincs tisztában vele, hogy a vényköteles gyógyszerek recept nélküli alkalmazása kockázatos dolog1. Ugyanakkor a résztvevők többsége (71%) szerint ha gyanítanák, hogy a gyógyszerek hamisítványok lehetnek, ez befolyásolná annak valószínűségét, hogy megvásárolják a termékeket. „Mindez egyértelműen megmutatja, hogy a népesség nagyobb tudatosságára és tájékoztatására van szükség. Az emberek nemcsak a hamisított gyógyszerek nagyon is valóságos veszélyeivel nincsenek tisztában, hanem egy illegális és káros feketepiac fenntartásához is hozzájárulnak.” Az emberek 43%-a egészségügyi információkért és tanácsokért az internethez fordul, tehát a probléma várhatóan tovább fog növekedni. A „Hamisítványok európai leleplezése” kutatás azért indult el, hogy felfedje a hamisított gyógyszerek problémájának európai méreteit, és megállapítsa, miért vásárolnak az emberek vényköteles készítményeket illegális forrásokból. Miközben a gyógyszeripar együttműködik az egészségügyi szabályozókkal, vámhatóságokkal, jogalkalmazókkal és kereskedelmi szervezetekkel a hamisítók felfedésében és felelősségre vonásában, a jelentés rámutat a probléma óriási méreteire, és arra is, hogy miért támogatják az emberek továbbra is ezt a piacot. Jim Thomson, az Európai Szövetség a Biztonságos Gyógyszerek Hozzáférhetőségéért szervezet elnöke szerint – „Ez a kutatás elég egyértelműen megmutatja, hogy riasztó azok száma, akik egészségüket kockáztatva megkerülik az egészségügyi rendszert. Amikor ezt megteszik, és recept nélkül vásárolnak vényköteles gyógyszereket, rendkívül nagy az esélye, hogy hamisítványt kapnak. Én azt kérdezem minden olyan betegtől, aki ilyen vásárláson gondolkodik: „Hova fog fordulni, amikor a káros hatás jelentkezik, vagy éppen semmilyen hatása nincs a készítménynek?” „Az üzenet egyértelmű – ha egészséges szeretne lenni, és egészségét megtartani, forduljon egészségügyi szakemberhez, és csak legitim egészségügyi forrásból származó gyógyszereket szedjen be.” Ha valaki kételkedik az általa beszerzett gyógyszerek valódiságában, forduljon kezelőorvosához vagy a helyi egészségügyi hatósághoz.