Ezek az ízületi panaszok járnak az öregedéssel

Az idősek hajlamosak azt hinni, hogy a koruk miatt van számos reumatológiai megbetegedésük, pedig Dr. Zolnay Péter reumatológus szerint csak a kopásos elváltozás a természetes velejárója a korosodásnak. A többi ízületi probléma megelőzhető, vagy kezelhető. Részlet a 2010. június 21-i élő videorendelésből.

Számos kérdés érkezett mi hozzánk azzal kapcsolatosan, hogy korosodással, tehát ahogy idősödünk, milyen változások lépnek fel az emberi szervezetben. Történnek-e olyan visszafordíthatatlan elváltozások, amelyeket nem tudunk kezelni és természetesen ezen elváltozások mellett különböző tünet-együttesek, különböző fájdalom-szindrómák jelentkeznek bármelyik régióban. A testnek bármelyik szakaszán. Nyaktól lefelé, egészen a kislábujjig bármelyik ízületünk, izmunk, csontunk fájdalmassá válhat és igazából a problémát én abban látom, hogy ahogy korosodunk, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez a korral együtt járó természetes folyamat, holott tulajdonképpen a korral csak bizonyos, úgynevezett kopásos jellegű elváltozások, amik természetes velejárói a szervezetnek az öregedésével, de önmagában ezek nem kell, hogy fájdalmat okozzanak. Tehát akkor, amikor mi hozzánk bármilyen beteg valamilyen képalkotó vizsgálati eredménnyel röntgen-vizsgálattal, CT-vel, Emeri vizsgálattal, bármilyen izotóp-vizsgálattal, bármilyen képalkotó vizsgálati eredménnyel megkeres bennünket azzal, hogy ezeken a felvételeken bizonyos súlyos elváltozások vannak és bizony ezek összefüggésben lehetnek az ő panaszaikkal. Hát meg kell, hogy nyugtassak mindenkit, hogy szó sincs erről. Ezek az elváltozások mint ahogy említettem, bizonyos kor után természetes velejárója. Nemrégiben olvastam egy olyan közleményt, ami az 55 és 65 év közöttiek esetében férfiak és nők esetében 80-90% között van az úgynevezett kopásos jellegű radiológiai felvételen látható elváltozásoknak az aránya. Tehát ez borzasztó magas, gyakorlatilag azt jelenti, hogy tízből nyolc, vagy tízből kilenc embernél kimutathatóak ezek az elváltozások, de természetesen nem kell, hogy ezek klinikai tünet-együttest, azaz fájdalom-szindrómát, vagy akár mozgáskorlátozottságban nyilvánuljanak meg. Abban az esetben, hogyha ezek mégis ilyen jellegű panaszokban nyilvánulnak meg és a beteg bennünket ezzel keres fel és ez a gyakoribb, hogy a radiológiai elváltozások mellett klinikai tünet-együttes is van, fájdalom és mozgáskorlátozottság, akkor természetesen nagyon óvatosan értékeljük ezeket a képalkotó vizsgálatokat, mert adott elváltozás mellett sem biztos, hogy ezek az elváltozások okozzák ezeket a panaszokat, mert mint ahogy említettem, gyakorlatilag mindannyiunkban fellelhetőek ezek az elváltozások és nagyon enyhefokú elváltozás is okozhat súlyos klinikai tünet-együttest, de fordítva is így van. Nagyon súlyos elváltozások, amiket a Röntgen-felvételen, vagy képalkotó vizsgálatok során látunk, egyáltalán nem biztos, hogy valamilyen tünet-együttesben nyilvánul meg. Tehát én mindenkit óva intek attól, hogy a korosodással bármiféle tünet-együttest természetes velejárójaként kezeljen és abban a hitben éljen, hogy ezeken nem lehet segíteni. Valóban a radiológiai felvételen található elváltozásokon nem tudunk segíteni, de nem is ez a cél. Hiszen nagyon sokszor vagyunk úgy, hogy ezekre az elváltozásokra tulajdonképpen csak azért derül fény, mert elkészítjük az adott régiónak a Röntgen-felvételét, egyáltalán nem biztos tehát, hogy adott elváltozás okozza ezt a apnaszt. Tehát szó sincs arról, hogy szó sincs arról, hogy ne tudnánk ezen változtatni. Nem magán, még egyszer mondom a radiológiai felvételen, hogy magán a klinikai tünet- együttesen. Tehát, hogy tulajdonképpen elsődleges célunk az, hogy megszüntessük ezeket a fájdalmakat. Tehát még egyszer hangsúlyozom és nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy önmagában a radiológiai felvételen látható elváltozás nem feltétlenül jár klinikai tünet-együttessel és fordítva is igaz ez. Elsődleges célunk tehát az, hogy megszűntessük ezeket a fájdalmakat és nem feltétlenül vannak ezek a tünetek összefüggésben a radiológiai felvételen látható elváltozásokkal. Mégis azonban akkor mik azok a korképek, betegségek, amik idősebb korban megjelenhetnek. A kopásos jellegű elváltozásokon kívül, ugye ez egy természetes dolog, hogy idővel a szervezetünkben bizonyos elváltozások jönnek létre. Csökken a kötőszövetnek, az izomzatnak a turbora, a rugalmassága. Bizonyos mértékben ezek a szalagok megereszkednek, az izomzat petyhüdtté válik és ezáltal ezek az izmok és az inak ezek kevésbé jól működnek. Különösen így van ez akkor, hogyha mondjuk egy elhízottabb egyénnel találkozunk, akiknél idősebb korban és a magasabb testsúly miatt lényegesen korlátozottabb a mozgás funkció. Tehát az ilyen egyének nemcsak, hogy hajlamosabbak könnyebben felvenni a kilókat. Nemcsak, hogy nehezebben tudják ezeket a kilókat leadni, de tulajdonképpen ezen kilók miatt is nehezebben tudnak mozogni. Mint, ahogy nehezebben tudnak mozogni, ebből adódóan ezeket az ízületeket az alsó végtagon, felső végtagon és főleg a gerincen kevésbé tudják használni. Ebből következik az, hogy az ízületeket körbevevő izomrendszer ellustul, elfárad. Renyhébb tónusa lesz és ezáltal azt a funkciót, azt a tartó funkciót, azt a mozgás funkciót, amit ezektől az izmoktól elvárunk, ez elégtelenné válik. Ebből adódik az, hogy előbb-utóbb fájdalmak jelentkeznek a test legkülönbözőbb részein. Nyilván valóan idősebb korban, amikor már kevésbé tudunk úgy mozogni, vagy kevesebbet mozgunk, vagy egyéb betegségünk gátol abban, hogy megfelelő mozgásokat végezzünk, nyilván ezek gyakrabban jelentkeznek, de szó sincs arról, hogy ezek irreverzibilis, visszafordíthatatlan elváltozások lennének. Sőt mindenkit arra buzdítok, igen is ezeket az izmokat, ízületeket meg kell tornáztatni, ki kell mozdítani és a legegyszerűbb tornagyakorlatok is látványos javulást idézhetnek elő mindenféle ízületi mozgásban. Számos kérdést kapunk, hogy mit csináljunk ekkor-akkor, mert annyira fáj az ízületem. Pihentessem-e. Természetesen idősebb korban különösen fontos, hogy egy akut gyulladás esetén, amikor annak látható jele is van, amikor az az ízület történetesen melegebbé válik, amikor az az ízület megduzzad, látható duzzanat keletkezik és ezzel együtt fájdalom-szindróma lép fel, illetve erősödnek a fájdalmak, nyilván ezeket az ízületeket átmeneti ideig kell nyugalomba helyezni, de mihelyst tudjuk abban a pillanatban tessék ezeket mozgatni. Sőt adott napon, adott ízületet mindenképpen érdemes bemozgatni, kimozgatni, megtornáztatni, de ahogy a gyulladásos tünetek mérséklődnek, bizony egyre többet kell ezen ízületeket terhelni, mozgatni, az izomzatokat erősíteni, mert ezáltal tudjuk visszanyerni ezeket a mozgásokat. Idősebb korban ezen kívül megfigyelhetünk különböző kristályok által előidézett betegségeket, az úgynevezett kalcium-hidroxiapatit, ezen kívül a bázikus kálciumfoszfát lerakódásokat, illetve a különböző egyéb furcsa kristályok által okozott ízületi gyulladásos elváltozásokat, de természetesen ízületi betegségek gyakrabban fordulnak elő az úgynevezett bakteriális fertőzéses eredetű betegségek olyan ízületek esetében, amelyek korábban már traumát szenvedtek valamilyen balesetet érintettek. Gyakrabban észlelünk elváltozásokat cukorbetegeken, pajzsmirigybetegeken, fokozott pajzsmirigy funkció éppen úgy előidézhet ízületi betegségeket mint ahogy csökkent működésük esetén, de egyéb hormonális betegségek kapcsán is találkozunk idősebb korban különböző ízületi betegségekkel, aminek a diagnózisa elsősorban szakorvosnak a feladata, de természetesen ezek megint csak olyan korképek, amelyek gyógyszerrel nagyon hatékonyan kezelhetők.
  • Keresési találatok
  • Cimke