Úton a gyógyulás felé...

A rendszeres gyógyszerszedés, az orvos és a hozzátartozók segítsége még nem minden. A betegség első heteiben sötét szemüvegen át látunk mindent. Néha még az ágyból is nehéz felkelni, korábban rutinosan megoldott feladataink meghaladhatják erőnket, egyszerűbb dolgokba sem merünk belevágni. Nem tudunk örülni, nem élvezzük hobbinkat. Ebben a lelkiállapotban különösen fontos, hogy az „árokból” fokról-fokra próbáljunk feljutni. Gondoljuk végig, miben leltünk örömöt a betegség előtt? Melyek azok az egyszerű, mindennapi örömforrások, amelyek most is elérhetőek? Talán először csak apró részleteket tudunk felidézni - egy sütemény íze, a frissen nyírott fű illata, a selymes víz tapintása, egy szívmelengető dallam hangjai, egy szép táj látványa., az elvégzett munka sikerélménye. A depressziós beteg kimerültnek, haszontalannak, tehetetlennek és reménytelennek érzi magát. Az ilyen negatív gondolatok és érzelmek beletörődést váltanak ki egyes betegekből. Fontos tudatában lenni annak, hogy ezek a negatív gondolatok a depresszió tünetei, és nem a valós helyzetet tükrözik. Ezek a félelmek elmúlnak, ha a kezelés eredményes. Fontos, hogy tisztában legyünk azzal: végső soron rajtunk múlik, hogy odafigyelve testi, lelki, szellemi folyamatainkra, igyekezzünk harmóniát, egyensúlyt teremteni életünkben a tudatos életvezetéssel, életmódváltással. Segíthet az állapot javulásában a lakás hangulatos átrendezése, erős fények, meleg színek alkalmazása, a hőmérséklet emelése a helyiségekben A művészettel való foglalkozás ugyancsak segítő hatású lehet, különösen a zeneművészet nagy alkotásai lehetnek jó hatással a depressziós időkben. A megfelelő könyvek olvasása is könnyíthet lelki terheinken, de az is, ha naplót vezetünk és kiírjuk magunkból bajainkat. Alább örömforrásokat soroltunk fel. A nap végeztével, mielőtt elalszik, gondolja át, milyen jó dologban volt része… ez egészen apró is lehet. - Zenét hallgatni - Múzeumot, kiállítást látogatni - Virágot venni - Állatokkal foglalkozni (kutya, macska) - Állatkertbe menni - Aludni - Könyvet olvasni - Étteremben enni - Templomba menni - Moziba menni - Táncolni - Valakinek segíteni - Filmet nézni - Énekelni - Kirándulni - Rajzfilmet nézni - Sportolni - Internetezni - Operába/színházba menni - Kerti munkát végezni - Finomat főzni, sütni - Sportműsort nézni - Gyerekekkel foglalkozni - Fagylaltot, édességet enni - Sétálni - Keresztrejtvényt fejteni - Barkácsolni, kézimunkázni - TV-t nézni - Bevásárolni - Képes folyóiratot olvasni - Ruhát venni