A vérnyomásodnak nincs vakáció!

Egy alattomos, tünetek nélkül érkező betegség nem jelzi előre, mikor érkezik, ésnem megy szabadságra. De ne csüggedjünk, cselekdjünk! Néhány jótanács, mit tegyünk az éves vakációnk idején, hogy ne következhessen be a baj. A Magyar Hypertonia Társaság által indított „Éljen 140/90 alatt!” mozgalom „Tudatos Törődés” alprogramja idén nyáron a stroke és a magas vérnyomás kezelésével kapcsolatos hasznos tanácsokra hívja fel a figyelmet. Cél, hogy az utazások, nyaralások alkalmával se feledkezzünk meg e betegségről, ekkor is tudatosan törődjünk magunkkal, mivel a stroke nem utazik nyári szabadságra! A stroke köznyelvi elnevezése: szélütés, gutaütés de gyakran nevezik agyvérzésnek is. Ez egy olyan betegség, ami alattomosan, tünetek nélkül érkezik, és súlyos következményekkel is járhat: 10 szélütésen átesett beteg közül 9 soha nem lesz képes többet úgy élni, mint az agyi érkatasztrófa előtt. A stroke kialakulásának kockázata azonban a magas vérnyomás megfelelő kordában tartásával csökkenthető! Mindösszesen 2 Hgmm-nyi vérnyomáscsökkentés már 10 százalékkal mérsékli a bekövetkezés kockázatát! A nyári hónapokban – különösen az utazások, nyaralások alkalmával – gyakorta háttérbe szorul a rendszeres és megfelelő kezelés valamint az esetleg korábban már kialakított helyes étkezési szokások betartása. A szabadság alatt nem mindig jut eszünkbe időben bevenni a rendszeresen szedett gyógyszereinket, és nem mindig tudunk ellenállni az étel- és italkülönlegességeknek sem. (Márpedig a megfelelő védelmet – a baj megelőzését – csak a folyamatos, megszakítás nélküli kezelés biztosítja. Nyáron, a nyaralások alkalmával megváltozik az emberek életmódja, elmaradhatnak a kialakult szokásai, vagy egyszerűen elfelejtődik a terápia. Éppen ezért a Társaság mostani kampányának fő üzenete is erre utal: „Ne feledje: a stroke nem utazik nyári szabadságra!” A szélütés elsősorban az emelkedett vérnyomással áll összefüggésben. A magasvérnyomás-betegség valamint számos egyéb – gyakran a hipertónia mellett párhuzamosan „meglévő” –, szív- és érrendszeri megbetegedések rendszeres és állandó kezelést igényelnek, így rendkívül fontos, hogy a szabadságok, és utazások alatt se „függesszük fel a terápiát”! Ennek érdekében érdemes a következő gyakorlati tanácsokat is figyelembe venni: 1. Rendszeres gyógyszerszedés esetén a hosszabb utazások előtt mindenképpen konzultáljunk orvosunkkal! 2. Az utazás megkezdése előtt – és ne előző este! – ellenőrizzük, hogy a rendszeresen szedett gyógyszereinkből van-e elegendő a nyaralás idejére. 3. Ha hosszabb időre utazunk, mindig ellenőrizzük a gyógyszereink lejárati idejét! Lejárt szavatosságú gyógyszert soha ne szedjünk be! 4. Írjuk fel a rendszeresen szedett gyógyszereink nevét és adagolását, így ha esetleg elveszítenénk, biztosan tudjuk pótolni. 5. Soha ne felejtkezzünk el a gyógyszerek elcsomagolásáról, megfelelő módon való szállításáról! Az autó hátsó ablakában történő „napozás” például egyetlen gyógyszerkészítménynek sem használ. 6. Ha repülőn utazunk, lehetőleg bontatlan csomagolásban vigyük a készítményeket, az esetleges félreértések elkerülése érdekében. 7. Nyaralás alatt megváltozik az életvitelünk, így az új napi rutinban is találjuk meg a gyógyszerbevétel lehetőség szerinti állandó időpontját. 8. Amennyiben magasvérnyomás-betegségben szenved, avagy már stroke-on is átesett, már az utazás tervezésekor fokozottan ügyeljen a napon töltött órák számára! A Magyar Hypertonia Társaság által életre hívott „Éljen 140/90 alatt!” mozgalom keretében, 2009 őszén indított „Tudatos Törődés” alprogram elsősorban a hipertónia és a stroke összefüggéseinek megismertetésére helyezte a hangsúlyt. A program 2010 első félévében tovább lépett, immár a gyakorlati megvalósítására fókuszálva hasznos és hatékony eszközökkel kívánja segíteni az orvosok mindennapi gyógyító munkáját, vagyis a magasvérnyomás-betegség kezelésén keresztül a stroke kockázatának csökkentését. A nyári időszakban a Társaság azért is igyekszik hasznos tippekkel segíteni az érintettek mindennapjait, hiszen a fent említett betegségek esetén a terápia folyamatos, gyakran egy egész életen át tartó kezelés, amelynek abbahagyása, vagy nem megfelelő alkalmazása súlyos szövődményekhez vezethet. Az érdeklődők számos, a magasvérnyomás-betegséggel és a stroke-kal kapcsolatos tudnivalót megtalálhatnak a megújult www.vernyomasnaplo.hu címen elérhető honlapon.