Hatóanyag-lexikon

Apis mellifica (Méh)

172256_apis_mellifica_ok

A mézelő méh orvosi felhasználását már korai egyiptomi emlékek is bizonyítják. Egyiptomban a méhecske a gazdagság, jólét és erő szimbóluma volt. Az orvosok széleskörűen alkalmazták a mézet a gyógyításban, és már időszámításunk előtt 4000-ben is tenyésztettek méheket. Homeopátiás gyógyszeralapanyagként azonban nem a mézet, hanem a teljes méh rovart használjuk. Az Apis olyan csalánkiütések, rovarcsípések, allergiás reakciók gyógyítására alkalmas, ahol a... Tovább »

Arnica montana (Hegyi Árnika)

MPK_0226

A homeopátiás elsősegélycsomag legfontosabb szere. A hegyi árnika a népi gyógyászatban is ismert, évszázadok óta. Virágának egyes anyagai gyulladáscsökkentő és regeneráló hatásúak. Izomfájdalmakat enyhítettek vele, köszvény és vérhas ellen is használták.Homeopátiás hígításban az Arnica montana gyógyhatása fokozódik, sérülések fő szere, minden homeopátiás elsősegély alapja. Felhasználása rendkívül sokrétű. Minden balesetnél az első szer, vérzéscsillapító, sebgyógyító hatása mellett sokk oldására is nagyszerűen... Tovább »

Arsenicum album (Fehér Arzén)

172262_istock_0000010arzen_small_ok

A mérgező arzént homeopátiás gyógyszer formájában elsősorban az emésztő és légzőszervek nyálkahártyáit érintő betegségek kezelésére használják. A betegségtől a beteg hamar kimerül, összezavarodik és szorong, halálfélelme van. Az Arsenicum album az asztma egyik leghatékonyabb szere. Meghűlés, szénanátha esetén is használják, ilyenkor a maró, híg orrváladéktól kisebesedik a bőr az orrcimpákon. Az Arsenicum album a romlott étel fogyasztását követő ételmérgezéses tünetekre... Tovább »

Bryonia alba (Földitök)

Bryonia alba

A kabakosok családjába tartozó növény. A 17. századi herbalista, Culpeper nyálkás váladékozással járó betegségek kezelésére ajánlotta.Bryoniát főképpen azok a betegek kapnak, akik betegségük idején nagyon ingerlékennyé válnak. Jellemző tünetei: a legcsekélyebb mozgás is fájdalommal jár, szárazak a nyálkahártyák, erős szomjúság és ingerlékenység. Az influenza egyik fő szere, emellett használják derékfájdalmak, ízületi problémák reumatikus fájdalmak, köszvény,tüdőgyulladáskezelésére, ha a tünetek nyugalomban javulnak.... Tovább »

Chamomilla (kamilla)

174051_chamomilla_ok

A növény nevét, mely a görög chamaimelon (földi alma) szóból ered, virágbimbóinak az almára emlékeztető illatáról kapta. Köznapi neve kamilla, orvosi kamilla, orvosi székfű. Élőhelye a mérsékelt égövi Európa és Észak-Afrika nagy részén vadon termő. Észak - Amerika hasonló vidékein is meghonosodott. A Chamomilla főként annak használ, akire rendkívül alacsony fájdalomküszöb, nagyfokú ingerlékenység, barátságtalan viselkedés jellemző. További jellemzője, hogy az... Tovább »

Drosera (Kereklevelű harmatfű)

SONY DSC

A harmatfüvet a 16. és 17. században a búskomorság ellenszereként használták. A Drosera homeopátiás szer alkalmazásának főbb javallatai: mély, erőteljes, görcsös köhögés, szamárköhögés, krupp. Kísérő tünetként szorongás, nyugtalanság, öklendezés, hányás, esetleg orrvérzés is jelentkezhet. A beteg úgy érzi, a nyelőcsövében ingerli a köhögésre. A hangja színtelen, rekedt, mély. Köhögési rohamok éjszaka éjfél után, vagy rögtön lefekvés után. Fullasztó, görcsös köhögés,... Tovább »

Dulcamara (keserű csucsor, ebszőlőcsucsor)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nedves hideg által kiváltott fájdalom. Pihenésre romlik. Nedves, hűvös időben fellépő, köldök körüli fájdalommal, gyomorkorgással járó hasmenés. Jellemző tünetek: A nyálkahártyák krónikus hurutja. Nyirokcsomók megduzzadása. Reumás fájdalmak. Szemölcsök. Gyermeknél történő alkalmazás: Nedves időben fellépő orrgarat-gyulladás olyan érzéssel, mintha az orr bedugult volna. Krónikus orrváladék-folyás. Nedves időben a nyirokcsomók erősen megduzzadnak. Nedves időben fellépő asztma olyan érzéssel, mintha a légutak eltorlaszolódtak... Tovább »

Echinacea angustifolia (Kasvirág)

Summer flowers mix @ Edwards Gardens, Toronto - Ontario (July 24th, 2009)

Az Echinacea angustifolia és Echinacea purpurea, magyarul bíbor kasvirág, Észak-Amerika őshonos gyógynövénye. Neve az echinos – sündisznó szóból ered. Eredetileg az indiánok alkalmazták, miután rájöttek, hogy sok betegség gyógyításában fontos szerepet játszik. Olyan alkotórészeket tartalmaz, amelyek serkentik az immunrendszer működését. A növényből készített homeopátiás szer immunserkentő és gyulladásgátló hatású. Enyhe, középsúlyos megfázás, légúti és húgyúti fertőzés kiegészítő és megelőző kezelésére... Tovább »

Gelsemium (Sárga Jázmin)

Carolina Yellow Jasmine Flowers

A XIX. században terjedt el, mint az idegzsába fitoterápiás ellenszere. A vadjázminból készített Gelsemium széles spektrumú homeopátiás gyógyszer, különösen a félelem, a sokk, a szégyenkezés vagy ijedtség után fellépő bántalmak kezelhetők vele sikeresen. Lámpaláz, álmatlanság, műtét előtti szorongás egyik fő szere. A Gelsemium a lámpaláz fő szere, jellemzője az önbizalom elvesztése, emlékezetkiesés, remegés, érzelmek hatására jelentkező hasmenés.Gelsemiumra jól reagáló emberek... Tovább »

Ipecacuanha (Hánytató Gyökér)

Boy Sneezing into Handkerchief

Neve a portugál „hánytató gyökér” elnevezésből ered. A hagyományos gyógyászatban a növény gyökeréből kivont nyákoldó, köptető szerrel hurutos betegségeket kezelnek. Az Ipeca fő alkalmazási területe a hányással vagy anélkül jelentkező makacs hányinger és vérzésre való hajlam. A nyelv a hányás ellenére tiszta, nem lepedékes. Gyakori, hogy a beteg minden mozgásra érzékenyen reagál, és folyamatosan érzi, hogy teste belül forró, kívül... Tovább »