Rejtélyes kór pusztít: Vajon sikerül megállítani a gyilkos járványt?

Senki sem tudja, honnan ered, de antibiotikumokkal sem képesek kiirtani: a gyilkos Karbapenem-rezisztens Enterobaktérium a fertőzöttek felénél biztos halált jelent.

Rémálom:csak így nevezik az amerikai közegészségügyi tisztségviselők azt a baktériumfajtát, amelyik az Egyesült Államok kórházainak 3,9 százalékában fertőzött meg betegeket 2012 első felében. A Karbapenem rezisztens Enterobacteriaceae - rövidítve CRE - nem véletlenül okozott pánikot a szakemberek körében:a kórokozóra jellemző, hogy az orvosok eddig nem találtak olyan szert, ami elpusztítaná, így a megbetegedések 50 százaléka biztosan halállal végződik. A kórházak tehetetlenek: 2001-ben még csak egy amerikai tagállamban mutatták ki ilyen baktériumok jelenlétét, mostanra már 42-ből jelentették a legerősebb antibiotikumokra is fittyet hányó gyilkos baktériumot. A legtragikusabb eset Marylandben történt. Egy New Yorkból érkezett, gyanús tünetekkel orvoshoz forduló férfi fertőzött meg 18 másik beteget a makacs kórokozóval: közülük heten haltak meg - egyikük, egy fiú ekkor még alig múlt 16 éves.
- A veszély valós. - nyilatkozta megkeresésünkre fertőzőbetegség szakértőnk, Dr. Szlávik János, infektológus - A kiterjedten rezisztens baktérium, az úgynevezett CRE ugyan tragikus, de nem gyakori jelenség:létét annak a felelőtlen antibiotikum használatnak köszönhetjük, melynek következtében ugyebár rezisztancia, ellenállás alakul ki a baktériumban. Vagyis magyarán szólva annyi antibiotikumot tömtünk magunkba a legkisebb jelre is, hogy az a baktériumnak már mondhatni meg sem kottyan. Komoly ijedtségre az ad okot, hogy a CRE rendelkezik egy speciális DNS-darabkával, egy plazmiddal, amely képes átvinni másféle baktériumokra is ezt az ellenálló képességet:tegyük fel, hogy egy szalmonella- vagy egy kólibaktérium lesz rezisztens az antibiotikumokra, és máris elképzelhetjük, mekkora fenyegetéssel állunk szemben. Dr. Szlávik hozzátette:ez a fajta baktérium leginkább a legyengült szervezetet képes ledönteni a lábáról, ám az egészséges emberek bélflórájában is akár tünetmentesen eléldegélhet. - Így lehet az, hogy egy-egy ilyen baktériumfertőzés, mint ami például a marylandi kórházban megesett, ilyen elsöprő erővel képes a pusztításra:elég, ha egyvalaki gyomrába bekerül a CRE, majd kézmosás, fertőtlenítés nélkül végigsétál a betegekkel teletömött kórtermeken, és kész a baj. Az Enterobacteriaceae-baktériumoknak mintegy 70 típusa van, a vízben, a talajban, az emberi emésztőrendszerben élnek, legismertebb családtagjuk az E. coli. Az adatok elborzasztóak:az utóbbi évtizedben a legújabb antibiotikumoknak is ellenálló baktériumok aránya az Enterobacteriaceae-családon belül 1,2 százalékról 4,2-re emelkedett. Nem elhanyagolható problémával állunk tehát szemben:Dr. Szlávik a következő videóban elmondja, miért rettenetesen veszélyes a mutálódott baktérium!

Orvosok

• Infektológus

Dr. Szlávik János

infektológus

Az egyetem elvégzése óta az Egyesített Szent István és László Kórházban dolgozik, jelenleg főorvos, osztályvezető. A HIV-/AIDS, a fertőző és a trópusi betegségek elismert szakértője.

1991 óta több nagy hazai cégnél és minisztériumnál tanácsadóként (humánerőforrás-management, alkalmassági vizsgálatok, managerszűrés, rizikófelmérés stb.), belgyógyászként dolgozik. Kisegítő börtönorvos a Fiatalkorúak Tököli BV Intézetében működő, HIV-fertőzött rabokat kezelő K-körletben.

2000 óta két, elsősorban egészségügyi informatikai, nyomdai tevékenységet végző kft. ügyvezető igazgatója. Számos egészségüggyel, gyógyszerekkel, eü-felvilágosítással, egészséges életmóddal foglalkozó kiadványért felelős, több könyv szerkesztője, társszerzője.

1992 óta egy szociális segélyezéssel, egészségügyi felvilágosítással, életmódvezetéssel foglalkozó alapítvány (PLUSS Alapítvány) kuratóriumának elnöke. Rendszeres pályázatíró, az alapítvány több hazai, EU (PHARE) és külföldi (BMS Foundation) pályázat győztese.

Hazai és nemzetközi folyóiratokban, szakkiadványokban is publikált, egyetemi oktató, többszörös nívódíjas, rendszeresen részt vesz nemzetközi konferenciákon, melyeken több mint 500 előadást tartott.

Több mint 50 nemzetközi, Fázis I-III. klinikai gyógyszerkutatási vizsgálatban vett részt vizsgálatvezetőként vagy vizsgálóként.

Az Egészséges Ifjúságért Alapítvány kuratóriumi tagja, a Magyar STD Társaság alelnöke, a Nigériai-Magyar Üzleti Tanács alelnöke.

Szakmai információk

• Tanulmányok
  • 1986: általános orvosi szak, SOTE
  • 1992: belgyógyászat szakvizsga
  • 1994: fertőző betegségek szakvizsga
  • 1997: trópusi betegségek szakvizsga
  • Továbbképzés: US Navy – trópusi betegségek
  • Magyarországi Biztosítók Társasága - Egészségbiztosítási orvosszakértői tanfolyam.
  • Praxis
  • 1986: Egyesített Szent István és László Kórház és rendelőintézet, jelenleg Dél-pesti Centrumkórház Országos Hematológiai és Infektológiai Intézet
  • 1986-1990: 1, Fertőző és Trópusi Belosztály
  • 1990- Immunológiai Osztály (III. Fertőző Belosztály)
  • 2000- Központi Felnőtt Ambulancia, vezető
  • 2010- Betegfelvételi Osztály, vezető
  • 2015-2016: III. Infektológiai Osztály, osztályvezető főorvos
  • 2016- Infektológiai Osztály, osztályvezető főorvos
  • 2019- Belvárosi Orvosi Centrum
  • Specializáció
  • HIV-fertőzöttek ellátása, fertőző betegségek, trópusi betegségek, belgyógyászat.
  • Szervezeti tagság
  • 2011: Magyar STD Társaság, alelnök
  • 1986- Magyar Infektológiai és Klinikai Mikrobiológiai Társaság
  • 1992- PLUSS Alapítvány, kuratóriumi elnök
  • 2011- Egészséges Ifjúságért Alapítvány, kurátor
  • 2011- Magyar-Nigériai Üzleti Tanács, alelnök
  • 2017- Pozitív élet Alapítvány, kurátor

Kapcsolat

1097 Budapest, Gyáli út 5-7.
+36209349449, +3614558100