Rejtélyes kór pusztít: Vajon sikerül megállítani a gyilkos járványt?

Senki sem tudja, honnan ered, de antibiotikumokkal sem képesek kiirtani: a gyilkos Karbapenem-rezisztens Enterobaktérium a fertőzöttek felénél biztos halált jelent.

Rémálom: csak így nevezik az amerikai közegészségügyi tisztségviselők azt a baktériumfajtát, amelyik az Egyesült Államok kórházainak 3,9 százalékában fertőzött meg betegeket 2012 első felében. A Karbapenem rezisztens Enterobacteriaceae - rövidítve CRE - nem véletlenül okozott pánikot a szakemberek körében: a kórokozóra jellemző, hogy az orvosok eddig nem találtak olyan szert, ami elpusztítaná, így a megbetegedések 50 százaléka biztosan halállal végződik.

A kórházak tehetetlenek: 2001-ben még csak egy amerikai tagállamban mutatták ki ilyen baktériumok jelenlétét, mostanra már 42-ből jelentették a legerősebb antibiotikumokra is fittyet hányó gyilkos baktériumot. A legtragikusabb eset Marylandben történt. Egy New Yorkból érkezett, gyanús tünetekkel orvoshoz forduló férfi fertőzött meg 18 másik beteget a makacs kórokozóval: közülük heten haltak meg - egyikük, egy fiú ekkor még alig múlt 16 éves.

- A veszély valós. - nyilatkozta megkeresésünkre fertőzőbetegség szakértőnk, Dr. Szlávik János, infektológus  - A kiterjedten rezisztens baktérium, az úgynevezett CRE ugyan tragikus, de nem gyakori jelenség: létét annak a felelőtlen antibiotikum használatnak köszönhetjük, melynek következtében ugyebár rezisztancia, ellenállás alakul ki a baktériumban. Vagyis magyarán szólva annyi antibiotikumot tömtünk magunkba a legkisebb jelre is, hogy az a baktériumnak már mondhatni meg sem kottyan. Komoly ijedtségre az ad okot, hogy a CRE rendelkezik egy speciális DNS-darabkával, egy plazmiddal, amely képes átvinni másféle baktériumokra is ezt az ellenálló képességet: tegyük fel, hogy egy szalmonella- vagy egy kólibaktérium lesz rezisztens az antibiotikumokra, és máris elképzelhetjük, mekkora fenyegetéssel állunk szemben.

Dr. Szlávik hozzátette: ez a fajta baktérium leginkább a legyengült szervezetet képes ledönteni a lábáról, ám az egészséges emberek bélflórájában is akár tünetmentesen eléldegélhet.

- Így lehet az, hogy egy-egy ilyen baktériumfertőzés, mint ami például a marylandi kórházban megesett, ilyen elsöprő erővel képes a pusztításra: elég, ha egyvalaki gyomrába bekerül a CRE, majd kézmosás, fertőtlenítés nélkül végigsétál a betegekkel teletömött kórtermeken, és kész a baj.

Az Enterobacteriaceae-baktériumoknak mintegy 70 típusa van, a vízben, a talajban, az emberi emésztőrendszerben élnek, legismertebb családtagjuk az E. coli. Az adatok elborzasztóak: az utóbbi évtizedben a legújabb antibiotikumoknak is ellenálló baktériumok aránya az Enterobacteriaceae-családon belül 1,2 százalékról 4,2-re emelkedett.

Nem elhanyagolható problémával állunk tehát szemben: Dr. Szlávik a következő videóban elmondja, miért rettenetesen veszélyes a mutálódott baktérium!