Szemhéjgyulladás: ha nem törődik vele a látását is elvesztheti!

A szemhéjgyulladás a szemhéj szélének a gyulladása, amivel nem minden esetben kell orvoshoz fordulni. Azt, hogy milyen esetben keressen fel feltétlenül szemész orvost, Dr. Őri Zsolt szemésztől tudjuk meg. Részlet a 2010. május 28-i élő videorendelésből.

Nyár és hát jönnek ezek a betegségek, amelyek elég gyakran előfordulnak a szemhéjban is, tehát a szemhéjgyulladások. A leggyakoribb szemhéj széli gyulladás, ez az árpa. Ezt biztos már mindenki hallott róla, ez tulajdonképpen a szemhéj szélének a mirigyeinek a begyulladása. Gyakorlatilag egy pattanás a szemhéj szélében. Ugyanúgy jelentkezik mint bárhol másutt az arcunkon, vagy a testünkön. Azonban tekintve, hogy a szemhéjunk egy nagyon lágy. Ha megfogjuk, ilyen nagyon lágy, nagyon puha szövet, nem olyan durva mint a kezünk. Hát sokkal vastagabb a kezünkön a bőr mint a szemhéjunkon, ezért egy ilyen duzzanat, egy ilyen tulajdonképpen egy ilyen pattanás, egy jóval nagyobb mértéket tud ölteni mint itt a kezünkön. Hát ugye maga a szemünk se túl nagy, tehát a szemhéjunk nem túl nagy. Ha ennek a fele bedagad, akkor gyakorlatilag már nem tudjuk kinyitni a szemünket. Tehát nagyon nagy reakcióval jelentkezik. Piros folt, duzzanat jelenik meg a szemhéjunkon. Nyomásra fájdalmas lesz és nehezen tudjuk kinyitni a szemünket. Akár nagyon erős fájdalom is jelentkezhet. Ugyanúgy kell kezelni mint a többi pattanást. Tehát amikor be van gyulladva, tilos nyomkodni. Ugye a gyulladt pattanásokat nem nyomkodjuk. Meg kell várni amíg kifakad, kiürül a belseje és akkor ez az egész dolog magától meggyógyul. Otthon azzal lehet segíteni a gyógyulást, hogy langyos kamillateával például borogatjuk. Ez hogyha meleg, tehát nem forró, kellemes, langyos, meleg kamillateával, ez gyorsítja a beolvadást, tehát gyorsítja a kifakadást. Amint kifakad, kiürül, azt szépen kamillával le lehet mosogatni, törölgetni és utána ez azonnal gyakorlatilag egy-két napon belül teljesen nyom nélkül gyógyul. Az árpának van egy másik fajtája, az úgynevezett jégárpa, ami vagy egy ilyen gyulladás után visszamaradt csomóként, vagy egyből egy ilyen csomóként jelenik meg a szemhéjban általában, nem a szélében, egy picikét följebb. Itt az szokott lenni a probléma, ugye az ember piszkálja a szemét. Észreveszi, hopp, itt van egy csomó és akkor ez zavarja az illetőt. Na most hogyha ez nem látható, tehát kozmetikailag zavart nem okoz, akkor lehet nyugodtan vele várni. Nem kell semmilyen kezelést alkalmazni, ez néhány hónap, néhány év alatt eltűnik magától. Amennyiben zavar, akár kozmetikailag, akár más okból, tehát pszichésen, hogy jajj, itt van valami, a megoldás a műtét. Tehát azt csináljuk, hogy érzéstelenítés, tehát injekciót adunk a szemhéj bőre alá. Kifordítjuk a szemhéjat és belülről megnyitjuk ezt a kis tokot, ami, ez egy ilyen kis tokzsák, ami gennyel van tele és ezt a tokot megnyitva eltávolítjuk a gennyet, kivágjuk a tok falát ollóval és akkor innentől kezdve ez is egy héten belül meggyógyul ez a dolog, tehát elmúlik ez a csomó. Nos, ez az árpa. Akkor még beszélnünk kell arról, hogy szemhéjgyulladást okozhatnak ugye nyáron ilyenkor a természetben kirándulunk, sétálgatunk, dolgozunk. Valamit kaszálnak, szednek füvet, levelet, akármit. Nagyon gyakori az, hogy a szemhéjunk alá idegen test kerül. Például tokláz bekerülhet, vagy egy bogár, vagy bármi és ilyenkor a szemhéj nemcsak a szemhéjunk gyullad be, de a szemünk is és egyetlen megoldása ennek az, hogyha kiszedjük ezt az idegen testet, ami borzalmas erős fájdalmat. Akár egy ilyen szemhéjszorító görcsöt is okozhat, hogy egy ilyen akaratlan védelemként a szemünkbe záródik és így még nem is lát az illető. Tehát mindenképpen ezt meg kell gyógyítani, ezt ki kell onnan venni, ezt bárki el tudja végezni. Hogyha alulra került be az alsó szemhéjunk alá, az nagyon könnyen eltávolítható, mert ha lehúzzuk az alsó szemhéjat, akkor tökéletesen átlátható ez a terület. A fölső szemhéj alá már sokkal nehezebb belátni, de azt ki lehet fordítani a felső szemhéjat, vagy el lehet húzni a szemgolyó falától és valami nedves vattapálcával, vagy nedves kis anyaggal az ott levő kis bogárkát, vagy bármi idegen anyagot el lehet távolítani. Ez nagyon fontos, mert ha mondjuk egy kiránduláson tényleg egy ilyen idegen test bekerül oda a szemhéj alá, hát tönkreteszi az egész szabadságot, vagy a nyaralást és egy mozdulattal megoldható az egész. Ezen kívül természetesen a szemhéjgyulladásoknál előfordulhatnak allergiás gyulladások is. Például hogyha valaki vesz valamilyen szemcseppet, mert úgy érzi, hogy valami baja van a szemének, belecsöppen és más napra így beduzzad, lángvörös. Viszket és ilyen majdnem, hogy ilyen hólyagos a szeme. Na hát ez egy tipikus allergiás gyulladás, de hát sajnos a szénanátha esetén is hogyha valaki allergiás bizonyos virágporokra, satöbbi, szemhéjduzzanat alakulhat ki. Hát ezeknek a kezelése is általában kamillás borogatás nagyon jó ezekre is, de mondjuk ennek enyhe allergiacsökkentő hatása van. Amennyiben kétoldali és egy allergia okozta, akkor vannak ilyen antiallergiás szemkenőcsök és ezeknek a kenőcsöknek az alkalmazása okozhatja azt, hogy elmúljon ez a gyulladás. A szemhéjunkról azt kell még tudni, hogyha a szemhéjgyulladás nagyon nagyfokú és mondjuk egy gennyesedéssel jár és nincs időben kezelve, akkor a szemhéj egyenetlenségét okozhatja a későbbiekben, ami viszont már komoly problémát, szaruhártyafekély kialakulásához vezethet. Tehát a szemhéjgyulladások általában nem veszélyesek. Banálisak, könnyen kezelhetők, de oda kell rájuk figyelni, nehogy súlyosakká váljanak, mert a súlyos szemhéjgyulladás viszont már nagyon komoly problémát okozhat. A szem felszínén szaruhártyafekély alakulhat ki. Ez akkor is kialakulhat egyébként, hogy amikor mondtam, hogy idegen test bekerül a felső szemhéj alá például és nem távolítjuk el időben, akkor minden pislogás esetén ugye minden pislogás alkalmával ez az idegen test végig kaparja, végig karmolja a szem felszínét. Így sebeket okoz, ezek a sebek pedig szaruhártyafekéllyé alakulhatnak. Nagyon fontos azt tudnunk és ez főleg egyébként a kontaktlencse viselőknél gyakori a szaruhártyafekély, hogy valami kis idegen anyag bekerül a kontaktlencse alá és az állandóan kis porszem ott ugye nem veszi észre, mert állandóan ott van a kontaktlencse, megszokta, hogy valami ott van a szemén, a pici porszem meg állandóan ott birizgálja a szemét. Kicsi sebecskét okoz. A sebecske befertőződik, gennyes gyulladás alakul ki a szaruhártya felszínén. A szaruhártya a szemünk elülső részén levő teljesen átlátszó hártya és abban a pillanatban, hogy itt a gennyes fekély kialakult, ugye az a terület átlátszatlanná válik és a szemgolyó látása kerül veszélybe. Tehát ezért nagyon fontos, hogyha a szemhéjgyulladás komoly méreteket ölt, akkor mindenképpen szemész szakorvoshoz kell fordulnunk. A szaruhártyafekélynél ha pedig egy ilyen fehérfolt jelenik meg a szaruhártyánkon, ami nagyon erős szemfájdalommal, piros szemmel jár, akkor azonnal, de órákon belül vagy lehetőleg egy órán belül szemész szakorvoshoz kell fordulni, mert a gennykeltő baktériumok a szaruhártya szöveteit, mivel ez nem erezett szövet, órákon belül teljesen szétbomlaszthatja. Ennek az lehet a következménye, hogy később akár ki is ott, azonnal egy órán belül kilukadhat a szemgolyó, mert szétesik a szövete a szaruhártyának. Hát azért gondolhatjuk, hogy ez egy nagyon komoly következmény, illetve ha nem is lukad ki a szemgolyó, azon a területen, ahol a szaruhártyafekély alakult ki, ott egy heg jön létre a későbbiekben, ami viszont nem átlátszó. Tehát megszűnhet a szaruhártya átlátszósága ha meggyógyul ez a fekély. Hozzáteszem, hogy ha meggyógyul, mert meg kell gyógyítani először, mert különben a teljes szaruhártya szétesést okozhat ez a betegség. Tehát ha valakinek szaruhártyafekély alakul ki a szemén, akkor sürgősen szemész szakorvoshoz kell mennie akár mentővel is teljesen indokolt. Ott mi azonnal elkezdjük kezelni széles spektrum antibiotikumokkal szemcseppel, tehát lokálisan, amik általában majdnem az összes baktériumot levédik. Ha nem javul természetesen leveszünk tenyésztést is. Megnézzük milyen baktérium okozhatta ezt a gyulladást. Előfordul, hogy nem javul a dolog, mert esetleg valami gomba okozta, úgy, hogy ilyen esetekben ha nem gyógyuló szaruhártyafekélyről van szó, akkor még a gombák ellen is kell kezeljük a szemgolyó felszínét. Általában injekcióval is, tehát a szem mellé beadott antibiotikum injekcióval, illetve lokálisan szemcseppben lévő injekcióval kezeljük. Jaj, bocsánat, antibiotikummal kezeljük a gyulladást, esetleg még egyéb gyógyszereket is adunk hozzá. Feltétlenül a szaruhártyafekély kórházi bennfekvést igénylő kezelésre szorul. Tehát mint mondtam, akár egy-két órán belül jelentős változások alakulhatnak ki. Tehát pillanatok alatt romolhat a beteg állapota, esetleg nem is ér be ennyi idő alatt a kórházba. Tehát a szaruhártyafekély alakult ki, akkor feltétlenül kórházi kezelésre szorul a beteg. Amit ilyenkor mi meg szoktunk nézni szaruhártyafekély esetén, az a könnycsatornáknak az átjárhatósága. Elég gyakori az, hogy azért alakul ki a szaruhártyafekély, mert a könnycsatorna el van záródva. És mivel a könnycsatorna el van záródva, a könny nem tud ürülni normálisan az orrunk felé ahogy ez normálisan lezajlik, hanem ott pang, ott helyezkedik el folyamatosan a szemlist területében és igazából minden pangó folyadék előbb-utóbb befertőződik. Tehát az ott megélő baktériumok okozhatják a szaruhártyafekélyt.

Árpa