Ne hagyja hallgatni az orvost!

Ha fájdalmai vannak, mindenképpen kérdezze kezelőorvosát a panaszokkal kapcsolatban, ez ugyanis nem csak önnek fontos, de az orvosnak is. Minél többet megért a kezelőorvosa által ajánlott fájdalomcsillapításról, annál többet hasznosíthat a kezelésből. A fájdalomcsillapítás jobb megértése érdekében mindig tegye fel orvosának az Önben felmerülő kérdéseket! Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a legfontosabb kérdéseket, melyeket érdemes tisztáznia a fájdalom kezelése során. * Mit szeretne elérni a fájdalomcsillapítással? Tudassa orvosával, hogy kezdeti célja olyan állapotba kerülni, hogy önmagát képes legyen ellátni, mozgása ne legyen korlátozva. Célszerű a kitűzött célt az orvossal egyeztetnie, hogy az elvárások nem teljes mértékű teljesülése miatt kapcsolatuk ne sérüljön, és Ön ne keseredjen el, hiszen a fájdalmat csillapítani minden esetben lehetséges, de megszüntetni nem mindig lehet. * Mi okozza a fájdalmamat? Számoljon be orvosának állapotáról, a betegségéről és a közelmúltban szedett gyógyszereiről. A fájdalom lehet egy másik betegség tünete is. * A fájdalmamat milyen mértékig lehet csillapítani? A legtöbb fájdalom csillapítható, még ha nem is teljes mértékben. Sajnos olyanok is vannak, akiknek meg kell tanulnia együtt élni egy bizonyos szintű fájdalommal. * Mit kell tennem, ha a fájdalom erősödik, ha a fájdalomnak újabb tünetei jelentkeznek, vagy ha még mindig vannak áttöréses fájdalmaim? Ha áttöréses fájdalmai vannak a szedett gyógyszerek mellett, feltétlenül jelezze orvosának, aki a megfelelő gyógyszerrel ellátja majd az áttöréses fájdalom megszüntetésére. * Milyen mellékhatásokra számíthatok, idővel megszűnnek-e ezek a mellékhatások, kell-e kiegészítő gyógyszereket szednem, melyek kezelik a fájdalomcsillapítók okozta mellékhatásokat? Példának okáért, ha az NSAID szedésekor gyomorproblémái vannak, a kezelőorvosa felírhat Önnek olyan gyógyszert, ami védi a gyomrát. Az opioid származékok okozhatnak hányingert illetve hányást. Ilyenkor az orvos felírhat hányáscsillapítót. Mellékhatásként előfordulhat székrekedés, aminek kezelésére az orvosa hashajtót írhat fel Önnek. Bármilyen szokatlan tünetet tapasztal, érdemes azonnal jelezni kezelőorvosának. * A gyógyszer szedése mellett mit tehetek még annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkenjen a fájdalmam? A helyes testtartástól a pszichoterápiáig számtalan dolgot tehetünk, ami javítja a gyógyszeres kezelés eredményességét! Tehát, ha bármilyen kételye, kérdése felmerül mindig kérje ki orvosa véleményét!