Mozgásszervi panaszok vizsgálata *

A mozgásszervi betegségek hazánk egyik leggyakoribb, legnagyobb számú és legtöbb kiadást jelentő beteg­ségcsoportja. Európában 5 fő közül 2 embert korlátoz mindennapi tevékenységében mozgásszervi fájdalom, a családorvoshoz forduló betegek 20-30%-a pedig mozgásszervi panasz miatt keresi fel háziorvosát. A betegségről és diagnosztizálásáról Jakupcsek Gabriella beszélgetett Becsyné Dr. Gion Katalinnal, a Euromedic Diagnosztika szakorvosával.

Milyen tünetei és milyen következményei vannak a mozgásszervi megbetegedéseknek?

A mozgásszervi panaszok első tünete a fájdalom. A sportolás, egy táska megemelése, vagy már csak egy egyszerű séta is fajdalomat okozhat. Ezt az idő múlásá­val gyakran a következményes mozgáskorlátozottság követheti, mely hosszabb távon ízületi, csontdeformitások kialakulásához is vezethet. Fontos tisztában lennünk az­zal, hogy a mozgásszervi betegségek jelentősen rontják az életminőséget. A Euromedic Diagnosztika speciális szűrőcsomaggal vizsgálja a mozgásszervi panaszokat.

Milyen eredetű megbetegedések ezek?

A mozgásszervi betegségek több nagy csoportját kü­lönítjük el. A csont-ízületi rendszert érintő leggyakoribb betegségcsoport a degeneratív (kopásos) megbetege­dések csoportja. Emellett az előfordulási gyakoriság sorrendjében a különböző gyulladásos eredetű megbe­tegedések következnek, de előfordulnak a mozgásszervi rendszerben jó- és rosszindulatú daganatok, illetve igen nagy számban érintik a csont-ízületi rendszert a sérülések okozta elváltozások is. A kopásos eredetű mozgásszervi panaszok elsődlegesen a gerincen, itt is a nyaki, illetve az ágyéki szakaszon je­lentkeznek, de legalább ilyen gyakorisággal fordulnak elő a nagy, teherviselő ízületekben is, úgy, mint a csípő és a térd. A különböző eredetű gyulladásos folyamatok az úgynevezett kisízületekben gyakoribbak, de speciális gyulladásos elváltozások érinthetik ugyanúgy a gerincet és a nagy ízületeket is.

Hogyan diagnosztizálható a betegség?

A mozgásszervi megbetegedések jelentős része jól diag­nosztizálható hagyományos röntgenfelvétellel, illetve annak speciális, terhelés alatt készült változatával. Számos esetben megfelelő képet nyújt az ízületi ultrahang vizsgálat. Tekintve azonban, hogy a csont-ízületi rendszer igen komplex felépí­tésű - hiszen alkotója a csontok, porcok, illetve a lágyrészek, úgy, mint izmok, inak, szalagok, ízületi testek, erek és idegek -, a legkomplexebb áttekintést az MR-vizsgálat adja.

Mit takar az MR-vizsgálat?

Az MR-vizsgálat során a képalkotás mágneses rezonan­ciás alapon történik, mellőzve így az ionizáló elektromág­neses sugárzást. A vizsgálat teljesen fájdalommentes, veszélytelen, és mellékhatása nem ismert.

Milyen előnyei vannak az MR-vizsgálatnak mozgásszervi megbe­tegedések esetén?

Vannak olyan megbetegedések, melyek kimutatása csak ezzel a képalkotó módszerrel lehetséges. Ilyen esetekben a hagyományos röntgendiagnosztika és az ultrahang sem bír kellő információértékkel. Erre példa térdízületben gyak­ran sérülés következményeként kialakuló szalagszakadás, vagy ízületi porcsérülés, illetve a porcleválás. Hasonló eset a felnőttkori combfej elhalás, mely elsősorban a fiatal fel­nőtt korosztályt betegíti meg és korai tünete mindössze a bi­zonytalan csípőfájdalom. MR-vizsgálattal korai stádiumban fel lehet ismerni ezt a kórképet, és a diagnózis birtokában hatékony kezelést lehet indítani. Ellenkező esetben, a késői, előrehaladott combfej elhalást, a beteg fiatal kora ellenére is már csak protetizálással lehet orvosolni. Ugyancsak gya­kori, sokszor munkaképtelenséget okozó betegség a derék­fájdalom, ami legtöbbször gerinceredetű probléma követ­kezménye. A gerincről - beleértve a csigolyákat, a csigolyák közti porckorongokat, a kilépő idegeket, és a gerincvelőt -, a legpontosabb képet szintén az MR adja.

Mozgásszervi panaszok jelentkezésekor érdemes minél hamarabb szakorvoshoz fordulni, mert a betegség legtöbb­ször korai felismerés esetén jól kezelhető, karbantartható. A beteg életminősége - tekintve, hogy legtöbb esetben krónikus folyamatról van szó -, igen pozitív irányba befolyá­solható, míg a nem felismert, nem kezelt esetek a súlyos, legtöbbször mozgáskorlátozottsággal járó állapothoz vezet­nek. A diagnózis birtokában, a megfelelő terápia mellett a munkaképesség az esetek többségében visszaállítható.

Ne várja meg, míg a fájdalom mindennapi tevékenységében is korlátozza!

Szűrő jellegű képalkotó diagnosztikai vizsgálatok térítés ellenében, rövid várakozási idővel igénybe vehetők a Eu­romedic Diagnosztikai központokban, telefonos bejelent­kezés alapján. Képalkotó diagnosztikai szűrővizsgálatok igénybevétele előtt kérjük, konzultáljon kezelőorvosával, háziorvosával vagy a Euromedic Diagnosztikai Központ radiológus orvosával.

* Hirdetés