Mi a pikkelysömör? Milyen tünetekkel jár?

A pikkelysömör (pszoriazis) kialakulásáért az immunrendszer kóros működése felelős. A psoriasis jellemzője, hogy a bőr egyes jól körülhatárolt területein nagyobb foltokká összefolyó, gyulladt, pikkelyes, hámló gócok alakulnak ki. Ezek a pikkelyek – vakarás hatására – könnyen leválnak és vérzékeny, vörös, fájdalmas felületet hagynak maguk után. A betegség leggyakrabban a térd, a könyök és a hajas fejbőr területein jelenik meg. Súlyosabb esetben testszerte és a körmökön is megjelenhet. A napfény viszont enyhítheti a tüneteket. Amit a pikkelysömörről tudni kell: - Krónikus betegség - Az oka az immunrendszerben zajló kóros folyamatokra vezethető vissza - Gyakran mutat családi öröklődést - Nem gyógyítható meg teljesen, de kezelhetők a tünetek - Nem fertőző - Gyakran ízületi gyulladással is együtt jár, ez a pszoriatikus artritisz Pszoriatikus artritisz A pikkelysömörben szenvedı betegek 10-15 százalékánál a bırtünetekhez ízületi tünetek is társulnak. Az ízületi gyulladás jelentkezhet a bırtünetekkel egy idıben, de leggyakrabban a pszoriazis kezdete után lép fel. Ízületi panaszok esetén reumatológiai együttmőködés is szükséges! A pikkelysömör hatással van az élet minden területére A fenti bőrtüneteken kívül a betegség súlyosan romboló hatással lehet a beteg életminőségére. A pikkelysömör érzelmi, szociális és fizikális hatásai: A betegség diagnózisa sokféle érzelmi hatást válthat ki, nagyon gyakran még depressziót is. A betegek a bőrelváltozások miatt nem érzik magukat vonzónak, vagy szégyellik a testüket. Többen otthon maradnak, kerülve a társas érintkezést, de problémát okozhat a baráti, munkatársi, sőt még a családi kapcsolatokban is. Pikkelysömör és a stressz A stressz a pikkelysömör kialakulásának egyik kiváltó faktora lehet, illetve a már meglévő tünetek a stresszre rosszabbodhatnak. Pikkelysömör mint élethosszig tartó betegség Jelenleg a pikkelysömör nem gyógyítható. Súlyossága hullámzó lefolyású. A kezelések segítenek javítani a bőr állapotán, de abbahagyásuk esetén a pszoriazis mint alapbetegség fennáll. A súlyosságnak megfelelően kiválasztott legoptimálisabb terápiával a tünetek minimálisra csökkenthetők vagy megszüntethetık. A betegség felismerése Mint más autoimmun betegség, a pikkelysömör is krónikus lefolyású. Felismerve a betegséget a megfelelő kezelés segít a tüneteket enyhíteni és javítja az életminőséget. A korai felismerés egyben lehetővé teszi a tünetek korai, sikeres kezelését is.