Méhnyakrák – A második a női daganatos megbetegedések listáján

A világon a nők daganatos betegségei között a második helyen áll a méhnyakrák – az adat azért is meghökkentő, mert a betegség egyik fő kiváltó oka, a HPV-fertőzéssel szemben még védőoltás is létezik.

Amagyar nők daganatos megbetegedései közül a halálozás arányt tekintve második helyen áll a - mellrák után - a méhnyakrák. Ez a statisztika önmagában is szomorú, de ismerve, hogy a méhnyakrákot okozó, úgynevezett humán papilloma vírus (HPV) ellen még védőoltás is létezik, még inkább elkeserítő – mondta el Dr. Bókay János, gyermekgyógyász a videoklinika. hu oldalán.

AHPV elleni oltás azon vírustörzseket tartalmazza, amelyek a későbbi rákos megbetegedések 80%-át okozzák. Már statisztika is született az oltóanyag hatékonyságáról - az elmúlt 9 évben, aki megkapta a védőoltást, annál nem alakult ki méhnyakrákos megbetegedés. Ráadásul nem csak a nőknél hatásos a vakcina, fiatal fiúkat is beoltottak vele, hiszen őket is támadhatja a HPV, amely esetükben is olyan komoly elváltozásokat okozhat, amelyek még fájdalmas kezelések ellenére is képesek újra és újra visszatérni – arról nem is beszélve, hogy a férfiak, mint hordozók szexuális úton át is adhatják a fertőzést partnereiknek.

Az oltás mellett tehát komoly érvek szólnak, egyetlen egy hátránya van csupán, mégpedig az, hogy a társadalombiztosítás nem állja az oltóanyag költségeit.

Orvosok

• Gyermekgyógyász