Innen ismerhető fel a rejtőzködő daganat

A ’rejtőzködő betegségnek’ is nevezett limfóma még ma is azok közé a daganatos megbetegedések közé tartozik, amelyekről az emberek viszonylag keveset tudnak. Rejtőzködő természetéből adódóan meglehetősen nehéz a felismerése, hiszen általános, akár más betegségekre is utaló tünet együttes jellemzi. Korai felismerést követően ma már a limfóma az egyik legeredményesebben gyógyítható daganatos rendszerbetegség, melyben a helyes szakmai cselekvés, a betegek tájékoztatása, és a civilszervezetek támogatása kiemelten fontos. A limfómás megbetegedések száma világviszonylatban és hazánkban is növekedést mutat, de még mindig keveset tud a közvélemény erről a daganattípusról. Hazákban mintegy 1.000 új limfómás beteget diagnosztizálnak évente. A limfóma a nyirokrendszer sejtjeiből kiinduló daganatos megbetegedés, amely a nyiroksejtek rosszindulatú átalakulásának eredményeként a nyirokcsomók és egyéb szervek megnagyobbodásához vezet. Bár a limfóma csak részben, kb. 70%-ban vehető észre a nyaki nyirokcsomók megnagyobbodásából, már ez is fontos előrelépés a tünetek felismerésében. A megnagyobbodott, de nem fájó nyirokcsomó intő jel lehet a beteg számára. Ugyanakkor, ha valaki nagyobb csomót tapint, nem kell mindjárt limfómára gondolnia, hiszen a különféle fertőzések is gyakran járnak nyirokcsomó megnagyobbodással. Ha a duzzanat nyilvánvaló ok nélkül nagyobb, két hét után is makacsul tartja magát, vagy növekszik, feltétlenül orvoshoz kell fordulni! Figyelmeztető tünetek: 1. makacsul fennálló nyirokcsomó duzzanat 2. tartós, esetleg visszatérő „megmagyarázhatatlan” láz 3. köhögés, nehézlégzés 4. erős éjszakai izzadás, melytől átázik a hálóruha és az ágynemű 5. akaratlan és jelentős fogyás 6. esetleg makacs bőrviszketés A felsorolt tünetek más betegségben is előfordulhatnak, elkülönítésük és a diagnózis orvos feladata! A korai felismerés a gyorsabb gyógyulás lehetőségét nyújtja! A limfómában szenvedő betegek a legkorszerűbb kezelésekhez elsősorban az ország hematológiai centrumaiban juthatnak hozzá, ahová a háziorvos éppúgy beutalhatja őket, mint a belgyógyász, vagy az onkológus szakorvos. Az első lépést azonban a betegeknek többnyire magunknak kell megtenni. Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy az időben felismert betegség jól kezelhető. A megfelelő diagnózissal rendelkező betegek a hematológiai centrumokban már hazánkban is a leghatékonyabb kezelésben részesülnek. A tünetmentes betegek egy része kezdetekben nem szorul kezelésre, de állapotuk folyamatos kontrollt igényel. Az előrehaladott állapotban lévő és kezelést igénylő betegek kemoterápiában, immunterápiában, vagy sugárkezelésben részesülnek, illetve az őssejt átültetés is a terápia része lehet. A legújabb kezelési lehetőség, amely mérföldkövet jelentett a limfóma kezelésében és melyet hazánkban is alkalmaznak, az immunterápiának az a formája, mely a daganatos nyiroksejtek ellen kifejlesztett ellenanyaggal, a szervezet károsítása nélkül csak a limfóma sejteket pusztítja el. Az utóbbi 4-5 évben ez a jól tolerálható immunterápia a standard kezelés részévé vált és szignifikánsan növeli a túlélést, illetve a remisszió hosszát.