Illegális gyógyszerek - A hamisítványok leleplezése

A hamisított gyógyszerek leleplezése égető egészségügyi probléma, nem is elsősorban a gyógyszergyártók számára, hanem a betegek, a fogyasztók érdekében. Ezek a készítmények ugyanis ellenőrizetlen, gyakran káros anyagokat tartalmaznak. Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a hamisított gyógyszerek mennyisége, amelyek európai fogyasztókhoz jutnak el illegális forrásokból, például az interneten keresztül. Néhány aggasztó adat: • Az EU határain a lefoglalások száma a 2005-ös alig több mint félmillió tételről 2007-re több mint négy millióra emelkedett; ez két év alatt hétszeres növekedést jelent. A közelmúltban pedig 34 millió hamisított tablettát foglaltak le mindössze két hónap alatt az európai határokon • A hamisított gyógyszerek értékesítése robbanásszerűen növekszik, és becslések szerint a hamisított gyógyszerek globális kereskedelme 2010-re meg fogja haladni a 75 millió dollárt. Újabb kutatások szerint csak Európában a hamisított gyógyszerek piaca évente több mint 10,5 millió eurót képvisel. • Kutatások szerint az európaiak egyötöde (21%) kockáztatja egészségét, amikor bevallása szerint recept nélkül vásárol vényköteles készítményeket – ez több mint 77 millió embert jelent Hamis gyógyszer - egészségügyi időzített bomba Megdöbbentő módon a felmért európaiak csaknem egynegyede (23%), ami több mint 70 millió embernek felel meg, nincs tisztában vele, hogy vényköteles gyógyszereket kockázatos recept nélkül szedni, és több mint 18 millió európai ismeri be, hogy vásárolna vényköteles gyógyszert recept nélkül, interneten keresztül, ezzel potenciálisan kitéve magukat a hamisított gyógyszerek kockázatának. Ez annak ellenére így van, hogy: • 58%-ukat aggasztják az egészségi kockázatok • 35%-ukat aggasztja az orvosságok hatásossága Meglepő módon 14%-uk elmondta, hogy nem befolyásolná vásárlási hajlandóságukat annak lehetősége, hogy az interneten recept nélkül vásárolt gyógyszer hamis lehet. Mi a baj a hamis gyógyszerekkel? A hamisított gyógyszerek károsíthatják az egészséget, és bizonyos esetekben akár halált is okozhatnak. A kutatás rámutatott, hogy a vényköteles gyógyszerek recept nélküli vásárlásával kapcsolatban komolyabb felvilágosításra lenne szükség a lakosság körében. Ezt támasztja alá a felmérés azon eredménye, hogy az emberek csaknem háromnegyede nem vásárolná meg a gyógyszert, ha tudná, hogy hamisítvány lehet. A gyógyszeripar és az egészségügy számára fontos információt jelent, hogy felmérések szerint megfelelő értékesítési csatornák választására lehetne ösztönözni a fogyasztókat. A recept nélkül vásárlók ugyanis inkább a legális útvonalat választanák, amennyiben: • Tapasztalatuk szerint nem volt hatásos a gyógyszer 38% • Tapasztalatuk szerint a gyógyszer hamisított volt 35% • Tapasztalatuk szerint a gyógyszer nem volt biztonságos 25%