Hüvelygomba

A hüvelyben normálisan is találhatók baktériumok (elsősorban tejsavbaktérium), amelyek savas környezet létrehozva biztosítják a hüvely védelmét a kórokozókkal szemben. A savas pH felborulása a kórokozók elszaporodásához vezethet. Gombás fertőzés kialakulásának kedvez a meleg, nedves környezet, a nem megfelelő intim higiéné, az egészségtelen táplálkozás, továbbá a cukorbetegség. A hüvelygomba a megfelelő kezelés ellenére is kiújulhat, ha jelen vannak a kiváltó tényezők (a fertőző gomba, illetve a női szervezet fogékonysága). Az idültté váló gombás hüvelygyulladás a folyamatosan jelenlévő kellemetlen tüneteken túl vizelési panaszokhoz és meddőség kialakulásához is vezethet, ezért a kezelés fontos.

A BETEGSÉG TÜNETEI

A hüvely gombás fertőzését jelzi, ha a hüvelyváladék bővebbé válik, színe fehéressé vagy szürkéssé, állaga túróssá, ragacsossá vagy kenőcsszerűvé válik. További jellemző a hüvely és a szeméremtest, gáttájék, végbélnyílás viszketése, égő érzése, húgycsőre terjedéskor gyakoribb, fájdalommal járó vizeletürítés.

KEZELÉS, TERÁPIA

Ma már vény nélkül is kaphatók hüvelygomba elleni szerek, ám a betegség első megjelenésekor, gyermekkorban, vagy gyakori kiújulás esetén feltétlenül fel kell keresni a nőgyógyász szakorvost. A betegség felismerése a jellemző tünetek miatt nem ütközik nehézségbe, a kezelés általában helyileg alkalmazott kúpokból, tablettákból, kenőcsökből áll. Sokszor szükséges a partner kezelése is, ezzel megelőzhető a visszafertőződés. Férfiaknál ugyanis a gombák gyakran tünetmentesen is jelen lehetnek a külső nemi szerveken.

Hüvelygomba