Félelmetes kullancsinvázió jöhet

Félelmetesen elszaporodtak idén a kullancsok: a legtöbb ízeltlábút Nógrád, Vas és Zala megyében lehet találni. Megdöbbentő adat, még csak augusztus van, de már 40%-kal többen betegedtek meg a kullancs által terjesztett Lyme-kórban, mint tavaly. A szakemberek szerint, ha nem irtják kellőképpen a kullancsokat, nemsokára akár komoly közegészségügyi problémát is okozhatnak. Magyarországon megszűnt a szervezett kullancsirtás, így egyre fontosabb, hogy a veszélyes területekre kirándulók gondoskodjanak a megelőzésről. A túlzott szaporodásról egyébként alapvetően a globális felmelegedés is tehet: minél melegebb van, a kullancsok annál jobban érzik magukat. Ennek következtében a szaporodásuk is intenzívebb, és már meg is érkeztünk az előbbi riasztó adathoz, ahhoz a bizonyos 40%-kal több beteghez. A kullancsok vérrel táplálkoznak. Miután kis spirálszerű szájszervükkel belefúródtak a bőrbe, szabályosan megcsapolják az embert, vagyis a gazdatestet. Ráadásul telhetetlenek is: nem elég nekik pár csepp vér, képesek testtömegük többszörösét is magukba szívni, így rövid idő alatt az aprócska szürkésbarna élősködőből akár kávészemnyi vérrel telt szörny is lehet. A bőrbe fúródott kullancs eltávolításához speciális szerkentyűt ajánlanak az orvosok. A kis egyszer használatos eszközzel mindenki biztonságosan kiszedheti a kullancsot családtagja bőréből, így orvoshoz csak akkor kell menni, ha a kullancsok által terjesztett betegségek tüneteit észleljük.
A kullancs számos betegséget okoz, ezek közül a legveszélyesebb az agyvelő és agyhártyagyulladás. Ezek ellen védőoltással lehet védekezni és még abban az esetben is érdemes beadatni, ha már csak két hét van hátra a nyaralásig. A második, vagyis ismétlő oltástól számítva ugyanis nagyon hamar kialakul a védettség a fertőzéssel szemben. A kullancs okozta betegségek elleni védekezés esetenként akár életmentő is lehet, de nem szabad megfeledkezni a házi kedvencekről sem, hiszen az ő egészségüket is veszélyeztetheti egy nem kívánt találkozás a kullanccsal.