Emlőrák

Az emlőrák, vagy mellrák az emlő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú daganatos megbetegedés. Az emlő mirigyszövetéből, illetve a kivezető csöveket bélelő hámszövetből indul ki. Nőkben gyakoribb az előfordulása, de ritkán férfiakban is kialakulhat. Ennek oka, hogy nőkben nagyobb mennyiségű az emlő mirigyállománya, valamint a kialakulásában szerepet játszhatnak a női nemi hormonok is (ösztrogén, progeszteron).

Mint minden rosszindulatú daganat, az emlőrák esetén is jellemző a rákos sejtek ellenőrizetlen szaporodása, ami által helyi elváltozás alakul ki. A rosszindulatú sejtek áttörik a különböző szövetek közötti határvonalat, ezáltal beterjednek az emlő bőrébe, illetve a környező izomállományba is bejutnak. Ha a daganatsejtek bekerülnek a nyirokkeringésbe, ott nyirokcsomó-áttéteket képeznek, főként a hónalji nyirokcsomókban.

A BETEGSÉG TÜNETEI

A fontosabb tünetek lehetnek az emlőbimbó váladékozása, tapintható csomó az emlőállományban, bőrpír, bőrviszketés, sebesedés, fájdalom. Rendszeres szűrővizsgálattal (önvizsgálat illetve mammográfia) az emlőrákok többsége még korai stádiumban felismerhető.

KEZELÉS, TERÁPIA

Terápiás megoldásai között első helyen a sebészeti műtét szerepel. Ennek során a daganat nagyságától és elhelyezkedésétől függően eltávolítják az emlő daganatot tartalmazó részét, vagy a teljes emlőt. Ezen túlmenően az érintett nyirokcsomókat is kiveszik. Az emlőrák sugárérzékeny daganat, ezért a sebészeti műtétet besugarazással egészíthetik ki. Klasszikus kemoterápiás szereket szintén használnak a gyógyítás folyamatában. Ha a daganat női nem nemi hormonokra reagál, akkor a speciális ösztrogén- és progeszterongátló kezelés is használható. Egyes rendkívül rosszindulatú formákban megtalálható az ún. Her2-fehérje, amelynek működését egy speciális antitesttel lehet gátolni.