Először az orvosnál

Vizelési- vagy prosztata panaszokkal először orvoshoz menni nem könnyű feladat. Cikkünk segít abban, hogy minél felkészültebben és nyugodtabban kereshessük fel a szakembert. Töltse le és töltse ki Betegségkalkulátor táblázatunkat, hogy megtudja, milyen mértékűek prosztata panaszai. Amikor vizelési panaszokkal vagy gáttáji fájdalom miatt jelentkezik orvosánál. A vizsgálat kikérdezéssel kezdődik. Orvosa például a következő kérdéseket teheti fel Önnek: • Mik a panaszai • Mikor kezdődtek a panaszok • Van-e láza • Ha fájdalmai vannak, milyen jellegűek, mely testrészében érzi, kisugárzik-e valahova a fájdalom, mire enyhülnek a panaszai • Vizelési szokásai megváltoztak-e? (többször kell menni, fájdalmas, csíp, éjszaka is fel kell kelnie vizelni,stb) • Vizelet szagában, színében tapasztal-e változást (véres, habos stb.) A tünetek és más betegségek gondos kikérdezését segíti egy kérdőív kitöltése ( IPSS ), ami a panaszok súlyosságára utalhat. Fontos, hogy tájékoztassa arról orvosát milyen gyógyszereket szed, mert lehet köztük olyan, amelyik befolyásolja a vizeletürítést. Az orvos következő feladata a Prosztata végbél-felöli, ujjal történő vizsgálata. Ez a vizsgálat tájékoztat a Prosztata nagyságáról, keménységéről, fájdalmasságáról. A Prosztata ujjal történő vizsgálata sokszor nem elegendő a betegség diagnózisának felállításához, ezért további vizsgálatokra lehet szükség. A fertőzés kizárására szolgál a vizelet laboratóriumi vizsgálata. Szükség lehet vérvizsgálatra is, amelynek során többek között a PSA szintjét nézik a vérben. Ultrahangvizsgálattal megállapítható a Prosztata mérete, illetve, hogy vizelést követően kiürült-e a húgyhólyag. Ez a vizsgálat történhet hasi ultrahangos vizsgálattal, de végbélen keresztül is végezhetik. Egy speciális műszer segítségével megmérhető az ürített vizelet sugarának erőssége. Ebben az esetben a beteg egy tölcsérbe vizel, amely egy számítógéppel van összekötve. A számítógép kiszámolja, és grafikusan ábrázolja a vizelet sugár „erősségét”. A vizsgálatok eredményei és az Ön tünetei alapján dönt kezelőorvosa a kezelésről, terápiáról.