Látható és láthatatlan betegségek a végbélben

A végbél alsó 2,5 cm-es szakaszán olyan sűrűn találhatók az idegvégződések, mint az ujjbegyen. Ezért van az, hogy a végbélfájdalom szélsőségesen erős tud lenni. Részlet a 2010. május 6-i élő adásból.

Néhány képen, mert ugye mindenki vizuális, tehát jobban meg tudja érteni képek alapján, hogy miről van szó. Megmutatnám, hogy mik azok a látható és láthatatlan betegségek, amik a végbélfájdalmakat okozzák. Most ezen a képen lehet látni a végbélnek a frontális metszetét, tehát mint hogyha az embert így keresztbe vágtuk volna, amit nagyon jól lehet látni, itt az izomrendszer, a végbélnek az izomrendszere. Itt lehet látni a belső aranyeres csomóknak a rendszerét, a külső aranyeres csomóknak a rendszerét és ami még látható itt, arról mindjárt fogok beszélni. Tehát mik a leggyakoribb fájdalomnak az okai? Itt összegezve mutatnám meg és utána pedig megmutatom, hogy a valóságban hogy néz ki egy-egy ilyen elváltozás. Ami nagyon gyakran fordul elő, az a végbél körüli vénás koszorúnak a trombózisa, ami hirtelen lép föl nagyon nagy fájdalommal jár. A végbélrepedés az úgynevezett Anopapilla gyulladása, a krétagyulladás és az aranyereknek a gyulladása és kizáródása és most valamennyiről külön-külön egy kicsit többet szeretnék mutatni. A következő képen hogyha megnézzük, hogy mi is igazából ez a végbél körüli vénás koszorúnak a trombózisa ez annyit jelent, hogy egy hirtelen nagy hasprésre, ami lehet egy nagy súly felemelése, lehet sportolás, de lehet egy áttáncolt éjszaka, vagy akár lehet vécén való erőlködés. Hirtelen a végbél körüli koszorúban egy érben tehát megáll a keringés és egy érben kialakul egy vérrög. Ilyenkor a betegnek az a tünete, hogy hirtelen nagyon-nagy fájdalom lép fel, sokszor elviselhetetlen fájdalom és amikor a súrlódás következtében a felszíne a bőrnek lekopik, akkor már egy ilyen állapotot látunk. Ez a kis trombus itt beszakad és akkor folyamatosan vérzés és szivárgás alakul ki. Na most ennek az ellátása nagyon egyszerű. Ez a kis vérrög alá adunk egy fél, egy milliliter Lidokaint és ezt a kis vérrögöt azzal az érrel együtt, ami tartalmazza a vérrögöt kimetsszük, azt a hibát szokták itt elkövetni, hogy csak a vérrögöt kimozdítják az érből, de hát az az ér, ami a vérrögöt tartalmazza maga az érfal is gyulladt, tehát ha csak kinyomják belőle a vérrögöt, más napra egy kétszer ekkora vérrög fog kialakulni a gyulladt érfalba. Tehát ennek a kimetszésnek az a technikája, hogy miután a Lidokainnal érzéstelenítettük ezt a területet, az egész vérrögöt az őt tartalmazó érfallal együtt kell eltávolítani, majd ezután egy elektromos csipesszel összezárjuk a helyét a kimetszésnek és a betegnek más naptól, harmad naptól a világon semmi panasza nincsen. Na most a következő, ami szintén, szinte a leggyakrabban okoz végbélfájdalmat, az a végbélrepedés. Itt ezen a képen azt láthatjuk, hogy a végbélnek ez az alsó két és fél centimétere ez a nyálkahártya különbözik a fölötte lévő nyálkahártyától, ami ezen az alsó két és fél centiméteren van, az okoz fájdalmat, hiszen ez tele van érző idegvégződésekkel. Annyi érző idegvégződést tartalmaz mint az ujjbegyünk, tehát itt, ezen a területen bármi kialakul, az nagyon nagy fájdalmat okoz.
  • Keresési találatok
  • Cimke