Amikor ülés közben fájdalom hasít a végbélbe - ilyen az a anopapilla-gyulladás

Az anopapilla az a mirigy, ami váladékával síkossá teszi, és segíti távozni a székletet. Gyulladása kínzó fájdalmat okoz, amit ambulánsan lehet kezelni. Részlet a 2010. május 5-i élő adásból.

Itt lehet látni ezt a kis bunkót bejelölve. Ez az Anopapillát jelenti. Na most mi is az valójában az Anopapilla? A végbélben van öt-hat kicsi mirigy, amik arra szolgálnak mint a szájban a nyálmirigyek, tehát a váladékukkal síkosítják ezt az úgynevezett Ampullának nevezett területet. Tehát, hogy könnyebben kicsúszhasson a széklet a végbélnyíláson kívülre. Na most ezeknek egy ilyen kis háromszög alakú fedele van és ezt hívjuk anopapillának. Kinek mennyi, valakinek három-négy-öt-hat is lehet belőle. Na most nem tudni, hogy milyen oknál fogva, de néha ezek az Anopapillák be tudnak gyulladni. Ezek normálisan egy-két milliméter nagyságú puha képletek, de amikor begyulladnak, akkor vagy kőkeménnyé válnak, kicsik maradnak, kőkemények lesznek és olyan, mint hogyha egy éles kis kavics állandóan nyomná. Tehát a beteg azt érzi, hogy leül és egy nagyon erős szúró jellegű fájdalma van és ez a szúró jellegű fájdalom akár egész nap meg is maradhat. Az a különbség a végbélrepedés és az Anopapilla gyulladása közötti fájdalom között, hogy a végbélrepedésnél, ott mindig a székelésnél kezdődik a fájdalom és székelés után bizonyos ideig kitart. Van úgy, hogy akár egész nap, tehát egyik székeléstől a másikig, viszont az Anopapilla gyulladása, ennek a szúró fájdalma teljesen független a székeléstől. Inkább testhelyzettől függ. Tehát ülő helyzetben jobban fáj mint álló helyzetben. Tehát amikor egy pici kőkeményen kavicsszerű valami kialakul, akkor nagyon egyszerűen anoszkópon keresztül azon a kis műanyag tükrön keresztül injekciót adunk ide az Anopapilla alá és egy vértelenül vágó eszközzel eltávolítjuk onnan ezt a kis nyomószövetet és gyakorlatilag az eltávolítás pillanatában ez a szúró fájdalom megszűnik és ez a pici sebhely, amit okoztunk, az egy, vagy két hét alatt tökéletesen behámosodik. Az is történhet az Anopapillával, hogy nem ilyen apró, kemény marad, hanem a gyulladás következtében itt láthatjuk, óriásira tud nőni, tehát ez az egy-két milliméteres Papilla meg tud nőni akár egy-két centiméteresre is és a betegnek egy állandó idegen testi érzést okoz. Tehát a beteg mindig úgy érzi, hogy székelnie kellene és valami belülről folyamatosan nyomja a végbelét. Na most ilyenkor is az a megoldás, hogy egy kis lidokaint aláadva szintén egy vértelenül vágó eszközzel eltávolítjuk. Ilyenkor természetesen egy nagyobb sebhely marad vissza, tehát ez a hámosodási idő is hosszabb. Nem egy-két nap alatt, vagy hét alatt, hanem inkább két-három hét alatt hámosodik be a helye, de tökéletesen meggyógyul.
  • Keresési találatok
  • Cimke