Megújuló kínzó viszketés - ezért olyan fájdalmas a végbélrepedés

A végbélrepedés egy folyamatosan megújuló seb, ami égő viszkető sebet jelent. Az akut sebet egyszerű popsikenőccsel lehet kezelni, de fontos, hogy lássa proktológus. Részlet a 2010. május 5-i élő adásból.

Na most mi okozza a végbélrepedést? Több dolog okozhatja. Általában kemény széklet, vagy a székletben lévő valamilyen kis kemény darab, ami mechanikusan szétrepeszti a végbelet, de amikor egy betegnél nem egy végbélrepedést látunk, hanem több végbélrepedés is van, olyankor mindig valamilyen fertőzésre kell gondolni. Nagyon gyakran szexuálisan terjedő fertőzésekre, például a Klaméria és a Gonorea, ami egy állandó váladékozással jár. Sokszor azt látjuk, hogy a betegnek sugárirányba öt-hat végbélrepedése is van. Na most miért fáj annyira ez a végbélrepedés? Ezt úgy képzeljük el, hogy ez egy szabadon álló seb. A sebben lévő idegvégződések szabadon vannak. Ezen keresztül megy a széklet, csípi, marja a széklet. Tehát ez olyan, mint hogyha az elvágott ujjunkat mosogatóvízbe áztatnánk, tehát egy iszonyatos csípő fájdalmat okoz. Székelés után, ha ezt jól kimossák, akkor sokszor a fájdalom meg is szűnik, de van úgy, hogy a fájdalom az megmarad a székelés után is és a repedés az nem mutat semmiféle gyógy-hajlamot, hanem krónikussá válik. Na most a krónikus repedésnek az a jellemzője, hogyha elképzeljük azt, hogy mondjuk egy homokból két oldalra kitúrunk valamit, akkor az a mínusz, tehát maga a repedésnek a szövete két oldalt, tehát a két csücskében megjelenik és ilyenkor jelenik meg itt a végbélnyíláson kívül és a végbélnyíláson belül is egy gyulladásos szövet, amiről itt a beteg kérdezett, hogy két darab ilyen kilógó valami van a végbélnyílásán, valószínűleg a krónikus repedés következtében kialakult gyulladt szövet okozza, illetve azt láthatja. Na most ilyenkor ezt a két gyulladásos szövetet el kell távolítanunk, hogy trenálható legyen ez a végbélrepedés és így a végbélrepedés gyógyíthatóvá válik. Amikor a végbélrepedés friss, tehát úgynevezett akut végbélrepedésről van szó, akkor még megkíséreljük egyszerűen csak hámosító kenőcsökkel, amik magyarán ilyen gyerek popsikenőcsök mint az Alzo, a Bepanten, a Neogranormon, ezekkel kenegetni, van rá esély, hogy erre meggyógyul és a végbélrepedésben szenvedő betegeknél nagyon sokszor egy fokozott zárizom tónust látunk, amit ez a belső zárizomnak a fokozott tónusa okoz. Adunk egy olyan kúpot a kenőcs mellé, ami ezt a tónust lazítja és ezáltal ennek a repedt területnek, tehát a sebnek a vérellátása az sokkal jobb lesz. Hogyha mindezek a terápiák ellenére várunk két hetet, tehát ezt a terápiát folytatja a beteg két hétig kenőcsöket, kúpokat, ha két hét múlva semmi nem változik, sőt romlik a helyzet, akkor szoktuk azt a kis beavatkozást elvégezni, amit szintén helyi érzéstelenítésben egy milliliter Lidokain védelmében, hogy ennek a belső záróizomnak az alsó egyharmadát egy ilyen pici plasztikai metszéssel átmetsszük és akkor ez a nagyon feszes tónus megszűnik. Szintén jó lesz a vérellátása ennek a sebes területnek és könnyedén meg tud gyógyulni. Ha és amellett hogyha valakinek krónikus repedése van és ez a két gyulladt szövet is kialakul, akkor természetesen ezt a két gyulladt szövetet is eltávolítjuk. Na most erre a terápiára gyakorlatilag maradéktalanul minden végbélrepedés meggyógyul.

Végbélrepedés

• Információk