Derékfájás - Az emberek egyik felének fáj, a másiknak később fog

A derékfájás népbetegség Magyarországon, azonban sokszor más áll a panasz mögött, mint amire először gondolnak. Nem mindig a porckorong sérv az oka, ezért a kezelésben sem mindig a megszokott a célravezető.

Kevés olyan ember van, akinek élete során nem fájt még a dereka, sőt a felmérések azt mutatják, hogy a lakosság 70%-ának ez a kín akár több hétig, vagy hónapig is eltart. Korábban az orvosok általában a porckorongsérvet, azaz a gerinccsigolyák közötti porcok kitüremkedését okolták ezért, mára azonban bebizonyosodni látszik, hogy nem mindig ez a valódi ok.

Hiszen a porckorongsérv az esetek 35-40%-ában fájdalom nélkül jelentkezik. A a fájdalmas esetek nagy százalékában azonban nem múlik el a szenvedés a kezelések hatására sem. Többek között ilyenkor valószínűsíthető, hogy neuropátiás fájdalom is áll a háttérben.

Ez a kín az úgynevezett idegi fájdalom, amikor az ingerületek kóros feldolgozása miatt jelentkezik ez a tünet. Erre a szokványos fájdalomcsillapító gyógyszerek hatástalanok. Van azonban egy megoldás, egy újonnan kifejlesztett tapasz, amely képes akár 3 hónapra is megszüntetni a panaszokat.

Ha tehát kínozza a derékfájdalom, és mindent kipróbált már, mégsem volt hatásos, érdemes lenne az úgynevezett DN4 kérdőívet is kitölteni, mellyel egyszerűen és nagy biztonsággal megkülönböztethető a neuropátiás, azaz idegi eredetű fájdalom a „közönséges” fájdalomtól. A DN4 kérdőív alább érhető el, melyet kitöltés után vigye magával orvosához is.

1. Jellemző-e az Ön által tapasztalt fájdalomra az alábbi tulajdonságok közül egy vagy több?
  IGEN NEM
1 Égő érzés
2 Fájdalmas hidegérzet
3 Áramütésszerű érzés

2. Tapasztalható-e a fájdalmas területen az alábbi tünetek közül egy vagy több?
  IGEN NEM
1 Bizsergés