Csontritkulás - közel egymillió magyar küzd vele

Rengeteg magyar szenved csontritkulástól, de a nők között kétszer olyan gyakori betegséggel kapcsolatban a rosszabb hír mégis az, hogy az érintettek alig több mint tizede az, aki kezelésben is részesül.

Dr. Zolnay Péter reumatológus a videoklinika. hu élő tanácsádásán ismertette azokat a lelombozó statisztikai adatokat, miszerint a magyar felnőtt lakosságból, nagyjából 900 000-en szenvednek csontritkulásos tünetektől - a nemek arányát tekintve, kb. 600 000 nő, és 300 000 férfi érintett hazánkban, de az igazán nagy bajt az jelenti, hogy mindössze 100 000 olyan beteg van, aki kezelésben is részesül.

A csontritkulás törvényszerűen leggyakoribb következménye, a csonttörés; ez leggyakrabban alkar-, combnyak- és csigolyatörést jelent, és fontos tudni, hogy akinek korábban már volt csönttörése, annál az, a csontritkulásos állapot kialakulásával könnyebben újra előfordulhat. Éppen ezért fontos, hogy egy bizonyos életkor után, vagy gyanút keltő tünetek esetében a pácienst megvizsgálják, diagnosztizálható-e nála a csontritkulás, hiszen ebben az esetben megfelelő gyógyszeres kezelésben is részesülhetne a beteg.

A csontritkulás diagnosztizálására a világon jelenleg használt legjobb módszert alkalmazzak a magyar egészségügyben is - ez az ún. denzitometriás eljárás, amellyel a páciens csontjának ásványi anyag tartalmát mérik fel, és ebből állapítják meg nagy pontossággal, hogy a beteg csontjai esetében már lehet-e csontritkulásról beszélni, vagy sem. Dr. Zolnay azt is elmondta, hogy a riasztó ismeretek talán némelyeket arra bíztathatnak, kérjék önmaguk a denzitometriás vizsgálatot orvosaiktól, de véleménye szerint, amennyiben megfelelő szakorvos ezt nem látja indokoltnak, akkor nem érdemes a vizsgálatot elvégeztetni.

Csontritkulás

• Információk