Csípőprotézis – nemcsak az ortopéd-sebész szemszögéből

A csípőizületi porckopás (arthrosis) korunk egyik leggyakoribb mozgásszervi betegsége, csaknem mindenki hallott róla, vagy találkozott olyannal, akit a betegség miatt operáltak.

A csípőízület kopása az ízület fájdalmával, mozgáskorlátozottsággal és sántítással járó állapot. Először reggel, felkeléskor az ember úgy érzi, mintha csípője berozsdásodott volna, ez később megszűnik, „bejáratódik”. Hosszabb ülés vagy fekvés után hasonlóak a panaszok. Az ízület mozgáspályája fokozatosan lecsökken, a fájdalom és a mozgáskorlátozottság miatt egyre jobban sántít az illető. A fájdalom később állandósul, a járóképesség csökken, egyre gyakrabban kell meg-megállni, és bizony nehezen megy a zokni, cipő felvétele is.
Fontos tudni, hogy az esetek jelentős részében a pihentetés, gyógyszeres és fürdő kezelés sokáig egyensúlyban tartja a beteg panaszait.

Miért kopik el a csípőízület?

A csípőízület kóros elváltozása esetén az ízfelszínek porcborítéka elvékonyodik, lecsiszolódik, és sokszor az alatta levő csontfelszínig lekopik. A felszínek elmozdulása egymáson egyre kevésbé sikerül, és a fájdalom fokozódik. Ez mindig együtt jár az izmok védekező feszülésének kialakulásával, így próbálja a szervezet csökkenteni a fájdalmas mozgás kiterjedését.
Számos olyan körülmény ismert, ami a porckopás folyamatát felgyorsíthatja, mint az elhízás, a mozgáshiány, de akár a túlzásba vitt sportolás, sérülések sorozata és még folytathatnánk a sort. Viszonylag fiatal életkorban kezdődhetnek a panaszok nem megfelelően gyógyult vagy kezeletlen csípőficamos betegeknél. De előfordulhat csípőizületet ért balesetek után vagy a combfej vérellátási zavara következtében. Számos esetben azonban egyáltalán nem ismert, hogy mi okozta a degenerativ elváltozást, ilyenkor biológiai elöregedést tételezhetünk fel az elváltozás kialakulásában.
A panaszok megjelenésekor többirányú lehet a kezelés. Kezdetben életmódváltással, testsúlyrendezéssel, porcerősítő készítményekkel, rendszeres mozgással, tréninggel javítható a porc állapota. Amikor a folyamat előrehaladt, azaz a porckopás fokozódik, akkor gyógyszer, fájdalom-csillapító, fizioterápiás kezelés csökkentheti a panaszokat, de sokszor a folyamat nem állítható meg. A kezelés következő lehetősége, a betegség előrehaladt szakaszában, az izületi mozgás fájdalmatlanságát elősegítő protézis műtét.

Amikor már csak a műtét segít

A műtét idejének meghatározása, a kezelés egyik kiemelten fontos tényezője. Ortopéd szakorvoshoz forduló beteg állapotát gondos kivizsgálással meg lehet állapítani és meghatározható, hogy meddig érdemes konzervatív eszközökkel gyógyítani, s mikor javasolt az izületi működés javító műtét ideje. A javallatnál mérlegelik a diagnózist, a beteg korát, testsúlyát, kísérő betegségeit, a műtét kockázatát és a várható eredményeket. Az orvos tájékoztatja betegét állapotáról így a páciens eldöntheti, hogyan tervezze jövőképét. Természetesen mindenki másképp viseli el a fájdalmat és a mozgás beszűkülést, egyénileg változóak az életminőséggel szemben támasztott igényeink is.
A protézis műtétet 1-2 évtizeddel ezelőtt igen ritkán ajánlották 60 éves kor alatt, mert a beépített műízületek kopásállósága, biztonságos működése korlátozott volt. A technikai fejlődés kifinomult anyagminőséget és minimális sebészi feltárást, ezért gyorsabb gyógyulás lehetőségét jelentő műtéti technikát eredményezett napjainkra. A fejlődése lehetővé tette, hogy ma már indokolt esetben gyakran kerülnek műtétre fiatalabb korú betegek is.
A csípőprotézisek típusai

A ma már klasszikusnak mondható ún. cementes rögzítés mintegy 6 évtizedes múltra tekint vissza. Ezen implantatum család lényege, hogy a nagy kopás-állóságú műanyagból készült műanyag persejt (vápát) és a combcsontba illeszkedő szárat gyorsan szilárduló polyacriláttal („csontcement”) rögzítjük a mértanilag kialakított csontfelszínhez. Ez ma a leggyakrabban használt protézis típus, amelynek segítségével szinte majdnem minden esetben technikailag kivitelezhető a protézis beültetés. A cement nélküli módszer különösen a fiatal korban szükséges műtéteknél ajánlott. Itt a protézis rögzítését maga a szervezet „végzi”, mivel a protézis méretéhez precízen illeszkedő csontágyból a csont „belenő” a protézis felszínébe. A protézis tökéletes rögzüléséhez négy-hat hét szükséges, ezen időszakot a kímélet, a tehermentesítés és a rendszeres gyógytorna tölti ki, majd fokozatosan teljes szabad életvitel, akár mérsékelt erősségű sportolás is megengedett. A technikai fejlődés legújabb vívmánya az ún. csípőizületi felszínpótló, vagy héjprotézis alkalmazása, amelynek során, a korábbi gyakorlattal ellentétben, ezúttal nem távolítják el a combfejet, hanem a beteg combfejre kellő előkészítés után ráhelyezik az úgynevezett fém fejsapkaprotézist. A mozgás perselye, a vápa, szintén fémből készül, felülete nanotechnológiával polírozott. A kimagasló kopásálló technológia eredménye, hogy kitolódott az életkor, amikor a protézis beültetésre vállalkozhat az ortopéd-sebész, a korán felismert, fiatal betegeknek visszaadva az elérhető teljes életminőséget.

A csípőizületi-porckopás az életminőséget súlyosan befolyásoló betegség. Általában véve ide azokat a képességeket kell sorolni például, hogy képes-e magát segítség nélkül ellátni, képes-e a rutin teendőit elvégezni, valamint fájdalom és rossz közérzet mentes-e, és általában életvitelében hátrányosan megkülönböztetett. Az életminőséget azért kell hangsúlyozni, mert az élet jóval több, mint csupán túlélés. Az emberek az egészségi állapotuk javulását egyfelől az élettartamuk növekedésében, másfelől az életminőségük javulásában ítélik meg (pl. fájdalmuk csillapulásában, vagy a munkaképességük javulásában). Amennyiben tehát, ha az életminőség-javítást szem elől tévesztjük, akkor azon emberek bizalmát veszítjük el, akiknek az egészségi állapotának javítására vagyunk hivatottak.

A Dr. Váczi Gábor Ph.D. ortopédsebész főorvos vezette Telki Ortopéd-Protetikai team célja, hogy mindenkinek, aki mozgássérült problémával felkeresi a Telki Kórházat, kiemelt színvonalú kezelési lehetőséget nyújtson, az egyszerű problémák ellátástól az izületi porckopás esetén szükséges endoprotézis beültetésig. A kezelési lehetőségek szélesek, a járóbetegek neurálterápiás kezelése, egynapos sebészeti beavatkozások az enyhe vagy mérsékelt fokú elváltozások esetén nyújthat segítséget, de a súlyosabb mértékű degenerativ porckopás ellátására sem kell hosszasan várakozni. Kivizsgált betegeinket a legrövidebb időn belül hozzásegítjük a protézis műtéthez, a beteg által választott kiemelkedő biztonságú hazai és külföldi protézis kínálatunkból.

Dr Váczi Gábor
az orvostudomány kandidátusa, ortopédsebész főorvos, három évtizede dolgozik az ortopédiai jellegű mozgássérült betegek életmódjavításán, többek között az ORFI-ban, Sopronban, Angliában és természetesen a Telki Kórházban.

További információkat kaphat a 06 40 / 372 – 300-as telefonszámon, valamint kórházunk részletes bemutatását és aktuális híreit a www.telkihospital.hu weboldalon találhatja meg.