Koszorúér-betegség

A koszorúér-betegség a szív koszorúereinek meszesedésén alapuló rendellenesség. Ennek következtében a szívet ellátó verőerek szűkülete alakul ki, amely a szívizmok oxigénhiányát okozza. Fontos kockázati faktor a dohányzás, zsíros ételek fogyasztása, elhízás, hiperkoleszterinémia, stressz, mozgáshiány. Férfiaknál és nem menstruáló nőknél gyakoribb az előfordulása.

A koszorúér-betegség során az erek falában ún. plakk halmozódik fel, amelynek talaján vérrög alakulhat ki (embóliaveszély). A szűkült eret tartalmazó szívizom a terheléshez nem tud gyorsan alkalmazkodni, ennek eredménye angina, súlyosabb esetekben szívinfarktus lesz.

A BETEGSÉG TÜNETEI

Első tünetei a szövődmények következtében alakulnak ki: jelentkezhet angina pectoris, szívinfarktus, rosszabb esetekben hirtelen szívhalál. Diagnózisának felállításában segít a terheléses EKG, a szívultrahang, az izotópos szívvizsgálat, érfestéses eljárások, szívkatéter, mellkasi CT.

KEZELÉS, TERÁPIA

Jelen tudásunk szerint a megelőzés könnyebb, a kockázati tényezők kiiktatására kell törekedni (életmódváltás). Kialakult betegség kezelésében oxigénadás, véralvadásgátló és trombózisoldó gyógyszerek, nitroglicerinnel való értágítás szerepel. Béta-blokkolók és kalciumcsatorna-blokkolók a szív munkáját és a ritmuszavarokat csökkentik. A szív katéterezése során a koszorúereket tágítani lehet. Nagyfokú szűkület kezelésében érsebészeti, ún. bypass műtétekkel javítják a szív keringését. Ennek során a láb felületes vénáit ültetik be a mellkasba, hogy áthidalják a szűkült érszakaszt, biztosítva a szívizom vérellátását.