Az allergiás tünetek megjelenésének az időbeni sorrendjét allergiás menetelésnek hívják. Első megjelenési formája a csecsemőknél az allergiás bőrgyulladás, aminek hátterében általában valamilyen táplálékallergia áll.

Kedves doktornő! Mennyi idős korban jelentkezik általában az allergia és hogyan csökkenthetjük az esélyét, hogy kialakuljon? Az allergia betegségének, illetve az allergiás tünetek megjelenésének az időbeni sorrendjét elnevezték az allergológusok allergiás menetelésnek. Ez az allergiás menetelés azt jelenti, hogy az allergiák első megjelenési formája a kis csecsemőknél általában a bőrallergia, ezt úgy hívják, hogy Atópiás Dermatitis. Nagyon szeretünk a lehetőleg érthetetlen nyelven beszélni, ez allergiás bőrgyulladást jelent, amelynek a hátterében nagyon gyakran táplálékallergia áll. Tehát az allergiás bőrtünetek, melynek hátterében gyakran táplálékallergiák, ezek jelennek meg időben először. Az allergiás bőrtünetek egy idő után szépen elmúlnak és az allergiás, a táplálékallergiás betegség pedig kinőhető komplett diéta mellett három-négy év alatt teljesen elmúlhat. A következő allergiás betegség, ami meg szokott jelenti, ezek a húzós, köhögős időszakok, tehát ezek a Bronhitises, asztmatikus köhögős allergiás betegségek a következők, amelyek megjelennek és ezek kisiskolás kornak a jellemző betegségei. Ezeket az allergiás gyermek általában kamaszkorára kinövi és akkor jelentkezik az allergiás nátha. Az allergiás náthának a leggyakoribb megjelenési ideje az a kamaszkor, illetve fiatal felnőttkor, de azt tapasztaljuk az ilyen területen elvégzett vizsgálatokban, hogy ezek a betegségek egyre inkább kitolódik a megjelenése mind a kis gyermekkor, mind pedig az idősebb felnőttkor idejére. A legtöbb allergiás náthás beteg az 20-as-30-as korcsoportokban van. Hogyan csökkenthetjük az esélyét, hogy kialakuljon? Ezzel kapcsolatban nagyon sok elmélet látott napvilágot. Folyamatosan változóban van a szakmának az álláspontja. Érdekes kérdés a táplálékallergia kialakulása. Nagyon sokáig azt mondtuk, hogy az allergiahajlammal született kisbabáknak a hozzátáplálását minél később kell megkezdeni. Ez a legutóbbi európai allergológusi kongresszuson elhangzott előadások alapján teljesen megváltozott ez az elgondolás. Ugyanis azt tapasztalták az elvégzett vizsgálatokban, hogy a hozzátáplálás az anyatej mellett az anyatejnek a jelentőségét természetesen semmivel nem lehet kisebbíteni, az anyatej melletti hozzátáplálást már négyhónapos körül el lehet kezdeni, ugyanis a folyamatosan adagolt idegen táplálékok sokkal inkább kialakítják a toleranciát a kisbabáknak az immunrendszerében, tehát, ami azt jelenti ez a tolerancia, hogy a kisbaba immunrendszere megtanulja elviselni ezeknek a tápanyagoknak a jelenlétét. Ezt hangsúlyozom, hogy nagyon fontos a fokozatosság és az anyatejnek a jelentősége mindenképpen hangsúlyozandó. A másik érdekes kérdés ebben a témában a higénie hipotézis. A higénie hipotézis azt mondja, hogy túl tiszták vagyunk. Közismert tény, hogy a jobb körülmények között élők között lényegesen alacsonyabb az allergiás betegségek előfordulása. A már újraegyesített Németországban végeztek egy nagyon érdekes felmérést, amelyben azt találták, hogy a volt Nyugat-Németországban sokkal magasabb volt az allergiás betegségek előfordulása, mint a volt Kelet-Németországban. Ennek a hátterében azt az okot találták, hogy az immunrendszer a túlzott tisztaság olyan irányba vezényli, hogy nem az az oldala erősödik meg, amely a mikro-fertőzésekkel szemben kialakult védelmet erősítené miután mikro-fertőtlenítőket nem kap a gyermek. A túlzottan spriccelt, fertőtlenített, állandóan takarított környezetben nem kapja meg azokat a normál ingereket, amelyek a megfelelő irányban terelnék az immunrendszer fejlődését, hanem inkább az allergiás irányba viszi, tehát a nagyszüleink megmondták annak idején, hogy a gyereknek meg kell enni minden évben egy kiló kosztot, hogy egészséges legyen. Hát lényegében ezt fordították le tudományos nyelvre higénie hipotézis kapcsán. Egészen támadják ezt az elgondolást is, de nagyon, több ezres betegszámmal elvégzett statisztikák azt bizonyítják, hogy azért ebben bizony van valami.Szakértőnk: Dr. Balogh Katalin, allergológus

Pollenriadó

Amikor már erős allergiás tünetei vannak már nem érdemes elkezdeni az allergia elleni gyógyszereket, állítja Dr. Balogh Katalin. Szakértőnk: Dr. Balogh Katalin, allergológus Tovább »

Mi, magyarok fertőzzük egész Európát

A parlagfüvet nem elég egy országban kiirtani, mert a nemzetközi forgalom miatt könnyen visszafertőződik. Részlet a 2009. szeptember 10-i élő videorendelésből.Szakértőnk: Dr. Balogh Katalin, allergológus Tovább »

Amikor tényleg kutya-bajod van

Ha valakivel vele születik az allergiahajlam és hosszú ideig érintkezik pl. a kutya szőrével, annál könnyen kialakulhat kutyaszőr-allergia. Részlet a 2009. július 2009. július 23-i élő videorendelésből.Szakértőnk: Dr. Balogh Katalin,... Tovább »

Macskaszőr-allergia: Ilyenkor kell megválni a cicától

A macskaszőr súlyos tüneteket okozhat, azonban az is előfordulhat, hogy a macskaszőr allergiát csak az allergiateszt mutatja ki. Amennyiben azonban a macska közelében tüsszög, köhög, vagy bőrtünetei lesznek, érdemes elkerülni... Tovább »

Rettegett lisztérzékenység

Gyermekkorban akár végzetessé is válhat a lisztérzékenység.A lisztérzékenység egy rendkívül súlyos felszívódási zavar. A vékonybélbolyhok sorvadása miatt alakul ki. A gabonafélék: búza, árpa, rozs fehérjéire kialakult érzékenység. A betegség sokszor... Tovább »

Tejes panaszok: mi a rosszabb, az allergia vagy az intolerancia?

A tejfehérje-allergia kinőhető, a laktózintolerancia azonban nem. A laktózintolerancia enzimhiányból ered, ez esetben hiányzik a tejcukort lebontó enzim, vagyis a tejcukrot nem tudja megemészteni a beteg. Szakértőnk: Dr. Balogh Katalin... Tovább »