Az IBS kezelési lehetőségei (x)

A funkcionalis bélbetegségek kezelése nem könnyű feladat. A kezelési terv függ a panaszok jellegétől, a domináló tünettől (székrekedéses, hasmenéses, puffadásos altípus), a betegség fennállásának idejétől és a súlyosságától. Az irritábilis bél szindróma tünetei miatt az érintetteknek csak legfeljebb fele fordul orvoshoz segítségért. A többiek székletrendezéssel, alkalmanként használt fájdalomcsillapítókkal vagy hagyományos eljárásokkal csökkentik panaszaikat. Jelenleg nem áll rendelkezésre olyan szer, amellyel a tüneteket egyszer s mindenkorra meg lehetne szüntetni. A többlépcsős kezelés négy eleme: 1. a tünetek jellegének megismerése, illetve életmód- és táplálkozási tanácsok, 2. a fő panaszok gyógyszeres kezelése, 3. a társuló hangulati zavarok kezelése, pszichoterápia, 4. többféle szakorvos bevonásával a beteg kombinált kezelése Életmód és táplálkozás: Az étkezéssel kapcsolatban nincsenek általános érvényű tanácsok. Mindenkinél fel kell térképezni azokat a tényezőket, amelyek össszefüggésbe hozhatók a panaszokkal, a hasi fájdalommal vagy a székelési zavarral. Általában néhány fajta étel kerülése javasolható, de tudnunk kell, hogy a panaszokat fokozó ételek egyénenként és időről időre változnak. Az alábbi táplálékok/ anyagok fokozhatják a panaszokat: - Koffein (kávé, tea, kóla, csokoládé) - Alkohol (bor, tömény szeszes ital) - Zsíros, olajos ételek túlzott fogyasztása - Mesterséges édesítőszerek, adalékanyagok, tartósítószerek - Tejtermékek (laktóz intolerancia) Gyógyszeres kezelés: A gyógyszeres kezelés alapja a vezető hasi panasz enyhítése vagy megszűntetése. A vezető tünetek alapján a betegek három, alapvetően különböző csoportba oszthatók aszerint, hogy a hasi fájdalom, a székrekedés vagy a hasmenés okozza a legtöbb problémát. A gyakori puffadás minden altípus problémás kiegészítője lehet. A gyógyszeres kezelés három fő irányvonala: - Hasi fájdalom -> görcsoldók, fájdalomcsillapítók - Székrekedés -> hashajtók - Hasmenés -> székletfogók, hasmenést gátlók 1. A hasi fájdalom gyógyszeres kezelése: A hasi fájdalom gyógyszeres kezelésének alapja különböző hatásmechanizmusú görcsoldók alkalmazása. A legismertebb ilyen készítmények a papaverin és/vagy hioszcin-butilbromid alapanyagú görcsoldók és azok a vegyületek, amelyek a vegetatív idegrendszerre hatnak. A gyors és célzott hatású görcsoldó megfelelő megoldást jelent a betegség esetén. Az IBS-ben javasolt fájdalomcsillapító-görcsoldók egy része orvosi javaslat nélkül is hozzáférhető, a legoptimálisabb szer kiválasztása azonban körültekintő értékelést, orvosi konzultációt igényel. 2. A székrekedés gyógyszeres kezelése: A székrekedésben előnyt élveznek az étkezési tanácsok, a rostbevitel, a folyadékfogyasztás fokozása, a rendszeres étkezés. Amennyiben az életmódi és táplálkozási tanácsokkal nem sikerül a székletet rendezni, az orvos azokat a hashajtókat részesítik előnyben, amelyek gátolják a vastagbélből a folyadék vissaszívását, de nem ingerlik a nyálkahártyát. 3. A hasmenés gyógyszeres kezelése: A béltartalom áthaladásának idejét növelő, bélmozgásokat csökkentő készítmények sorában sok gyógyszer vény nélkül is kapható. A hasmenéses altípus kezelésében az irritatív élelmiszer összetevők kerülése messzemenően javasolható. Nem gyógyszeres kezelés: A panaszok kialakulásában, kiújulásában, fenntartásában pszichés tényezők, stresszhelyzetek, a depressziós hangulatzavar, a szorongás jelentős szerepet játszhatnak. Az utóbbi időben ezért a speciális pszichoterápiás kezelési eljárások felé fordult a figyelem. Vannak olyan adatok, amelyek alapján a súlyos esetekben ezek a kezelési eljárások akár egyenértékűek is lehetnek a gyógyszeres kezelésekkel. A gyors és célzott hatású Buscopan tabletta megfelelő megoldást nyújt az IBS görcsös tüneteinek csökkentésében. Hatása egyenesen a görcs kialakulása és a fájdalom helyére irányul, lehetővé téve a görcsös izmok hatékony ellazulását és a simaizom újbóli normális működését. Hatóanyagát a Duboisia gyógynövényfajból állítják elő. Tudjon meg többet a hasi görcsök oldásáról!