Alsó húgyúti fertőzés

Az alsó húgyúti fertőzés az alsó húgyutak (húgycső, húgyhólyag) gyulladásos megbetegedése. Nőknél és csecsemőkorban kisfiúknál jelentősen gyakrabban fordul elő. Kezeletlen, vagy rosszul kezelt esetben a betegség a felső húgyutakra (vesék) is továbbterjedhet, ahol már komolyabb szövődményeket okozhat. A fertőzést a nemi szervek környékén megtelepedett baktériumok okozzák. A betegség "felszálló" jellegű, ami azt jelenti, hogy az alsó húgyutakról fokozatosan terjed tovább a felső húgyutakra. Az alsó húgyutak fertőzése gyakran alattomos betegség, hiszen nem jár annyira erőteljes és fájdalmas tünetekkel, mint a vesemedence-gyulladás, ezért a legcsekélyebb gyanú esetén is érdemes felkeresni a háziorvost. A BETEGSÉG TÜNETEI Az alsó húgyúti fertőzés, más néven hólyaghurut általában helyi jellegű tüneteket ad. Jellemző rá a fájdalmas, csípő, időnként nehezített vizelés, az éjszakai sürgős vizelési kényszer, valamint a haematuria, azaz a vérvizelés. Általános tünetei még a hőemelkedés, étvágytalanság, rossz közérzet, ingerlékenység. KEZELÉS, TERÁPIA Kezelése leggyakrabban antibiotikumokkal, illetve húgyúti fertőtlenítő szerekkel történik. Fokozott folyadékbevitellel elősegíthetjük a kórokozók ürülését. A megelőzésben hatalmas szerepet játszik a személyes higiénia. Gyermekkorban főleg a kislányokat érdemes minél előbb megismertetni a higiénés szabályokkal, elégtelen tisztálkodás esetén ugyanis a baktériumok könnyebben telepednek meg a húgycsőnyílás környékén.