A pikkelysömör típusai és diagnózisa

Egy betegen több kategóriába sorolható pikkelysömör is megjelenhet, a megfelelő kategorizálás a hatékony kezelés alapja. A pikkelysömört elhelyezkedése, súlyossága és megjelenése szerint kategorizálják. A leggyakoribb megjelenési forma a plakkos pikkelysömör (80%). Egy beteg egyszerre, illetve az évek folyamán többféle pikkelysömörrel is szembesülhet. Az orvossal történő konzultációban fontos a pikkelysömör típusának és súlyosságának meghatározása. Típusok: 1. A plakkos pikkelysömör a legnagyobb valószínűséggel a térden, deréktájékon, könyök területén, illetve fejbőrön jelenik meg, azonban a bőrfelület bármely részén előfordulhat. Általában a test mindkét oldalán megjelenik (pl. mindkét térden). A stabil plakkos pikkelysömör esetében a sebek egyértelműen körülhatároltak. Amennyiben a plakk elveszti az egyértelműen élés széleit, akkor már nem-stabil pikkelysömörnek nevezik. 2. A pikkelysömör különböző formái jelenhetnek meg a fejbőrön, mint a plakkos pikkelysömör és a guttált pikkelysömör. Guttált pikkelysömör inkább gyerekeknél és fiatal betegeknél jelentkezik. A betegséget néha bakteriális fertőzés idézi elő, mint a torokgyulladás. Számos kis vízcsepp alakú sérülés jellemzi a karon, lábon, fejbőrön vagy törzsön. 3. A testhajlatok, mint például a hónalj, mell alatti terület, ágyék, fenék, külső nemi szervek gyakori megjelenési területei az úgy nevezett inverz pikkelysömörnek. Az inverz pikkelysömört sima, piros, gyulladt foltok jellemzik. Izzadás, illetve dörzsölés súlyosbíthatja a betegséget. 4. A pustulosus psoriasis leggyakoribb formáit a tenyéren és talpakon találjuk. Megjelenésében új, sárga gennyes foltokkal tarkított vörös területek és régebbi barna kiszáradt pontok keveréke jellemzi. A pustulosus pikkelysömör velejárói lehetnek influenza-szerű tünetek, mint a láz, hidegrázás, fogyás és fáradság. A plakkos pikkelysömör ugyancsak előfordulhat a kézen, illetve lábon. 5. A körmöt érintő pikkelysömör a köröm pattogzásával vagy gödrök kialakulásával jelentkezik. A köröm továbbá leválhat a körömágyról (onycholysis), megvastagodhat vagy elszíneződhet (általában sárga vagy barna színűre). 6. Az erythrodermiás pikkelysömöra pikkelysömörnek egy speciális gyulladásos formája, amely a testfelület 100 %-át vagy közel 100 %-át érinti, legfeljebb kis ép bőrfelületet hátrahagyva. Bizonyos gyógyszerek (pl. kortikoszteroidok), súlyos napégés, vagy nem megfelelően kezelt pikkelysömör válthatják ki. Ez a betegség legritkább fajtája. Leginkább olyan betegeknél jelentkezik, akik nem-stabil plakkos pikkelysömörben szenvednek, és sebeik nem öltenek határozott formát. A pikkelysömör erythrodermiás formáját periodikusan megjelenő, szétterjedt, tűzpiros foltok jellemzik. Az erythemát (vörösödés) és a hámlást gyakran súlyos viszkető érzés és fájdalom kíséri. Duzzadás szintén kialakulhat. 7. Pikkelysömörös ízületi gyulladás (psoriaticus arthritis) A pikkelysömörhöz ízületi gyulladás társulhat. A betegség hasonlíthat és összekeverhető a reumás ízületi gyulladással (rheumatoid arthritis - RA) de a pikkelysömörös ízületi gyulladásban szenvedőknél a vérvizsgálat negatív az RA tekintetében (<10% lehet pozitív vs. 80% az RA tekintetében). Diagnózis A pikkelysömör legtöbbször egyszerű megtekintéssel megállapítható. Azonban, amennyiben erre szükség van, kezelőorvosa kis mintát vehet bőréből, hogy megállapítsa a pikkelysömört és kizárjon más betegségeket. Amennyiben pikkelysömörét torokfájás idézte elő, kenetet vehetnek a torokból annak megállapításra, hogy jelen van-e baktérium. Amennyiben igen, akkor nagy valószínűséggel antibiotikumot írnak fel Önnek. Amennyiben ízületi fájdalmai vannak, a kezelőorvosa valószínűleg vérvizsgálatot rendel majd el reumás ízületi gyulladás tesztelésére. Az orvosi szakzsargon olyan kifejezéseket használ a pikkelysömör súlyosságnak definiálásra, mint enyhe, közepes, illetve súlyos. Általában ezek a kifejezések a következőket jelentik: Enyhe: csak néhány folt, a bőrfelület kevesebb, mint 3%-a. Közepes: a bőrfelület 3% - 10% -a. Súlyos: több mint 10%-a a bőrfelületnek érintett. Azonban, ha a pikkelysömör akadályozza Önt napi tevékenységei elvégzésében, mert például a betegség a kezét vagy lábfejét érinti, akkor az Ön betegségi állapota annak ellenére is lehet súlyos, hogy a bőrfelület kevesebb, mint 10%-át érinti. Összehasonlítás végett, egy emberi tenyér a teljes testfelület körülbelül 1%-át jelenti.