A COPD kialakulása

A COPD súlyos betegség, amely számos okból kialakulhat a betegeknél, de vannak olyan tényezők, amelyek sokkal inkább kedveznek a veszedelmes kórkép kialakulásának. A betegség kialakulása szempontjából rizikófaktornak tekinthető a beltéri légszennyezettség, mint például a főzéshez, vagy fűtéshez használt szilárd tüzelőanyagok égése során keletkező füst rendszeres belélegzése, különböző foglalkozási ártalmak és a tüdőt irritáló vegyi anyagokkal való gyakori érintkezés. Ezeket a hatásokat lehetőleg el kell kerülni, adott esetben mérlegelni kell a munkahely-változtatás lehetőségét is. Növeli a betegség kialakulásának kockázatát, ha gyermekkorban gyakran szenvedett enyhe lefolyású fertőzéses légzőszervi megbetegedésekben, de a háttérben akár enzimbetegség is lehet. A kóroki feltárás minden esetben orvos feladata. Leggyakrabban azonban a dohányzás, vagy a passzív dohányzás tehető felelőssé a betegség kialakulásáért. A COPD-s betegek 90%-a dohányzott, ugyanakkor a dohányosok csupán töredéke (20%-a) válik COPD-s beteggé. A betegség előfordulása nagyban csökkenthető lenne, ha kevesebben dohányoznának, ezt azonban igen nehéz elérni. Nemzetközi és hazai szinten is törvények, rendeletek és népjóléti programok küzdenek a dohányzás visszaszorításáért. Ennek ellenére ma a magyarok több cigarettát szívnak, mint valaha: a huszonévesek 60%-a dohányzik. Az Európai Unió 100 millió dohányosából 2,4 millió magyar. Az Unióban átlagosan 27% a dohányosok aránya, nálunk a lakosság 30,5%-a hódol a káros szenvedélynek . A szennyezett levegő súlyosbíthatja a COPD okozta tüneteket, de akár fő kórokként is szerepelhet. Sajnos Budapest a legszennyezettebb levegőjű főváros az Unióban, és ebben jelentős változás a közeljövőben nem várható. Ha a betegség komolyabbra fordul, a tünetek enyhítésére érdemes lehet vidékre költözni, ahol jóval tisztább a levegő. Ez azonban általában csak nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem is kivitelezhető.