A betegség leírása és előfordulása

Tudja mi az a COPD, tudja, milyen elváltozásokat okoz? Arról van elképezlése, hány embert érint a világon, Európában vagy Magyarországon? Ha ezekre a kérdésekre többségében nemleges választ adott, olvassa el cikkünket erről a súlyos betegségről. A krónikus obstruktív légúti betegség (COPD = chronic obstructive pulmonary disease) gyakori krónikus gyulladásos betegség, ami részlegesen légúti szűkületet okoz, és megnehezíti a légzést. A légutak falait borító nyálkahártya az állandó gyulladás következtében megduzzad, a légcsövek falában lévő izmok összehúzódnak, a hörgők mirigyei nyálkát termelnek. Ez a nyálka ürül a COPD-s megbetegedésre jellemző gyakori köhögés során. A COPD gyakran társul más, gyulladásos alapú betegséggel is. A kór hosszú ideig alattomosan pusztítja a tüdőt, de panaszt többnyire csak akkor okoz, ha a légzési kapacitás közel fele már elveszett! Az Egészségügyi Világszervezet (WHO), növekvő gyakorisága miatt kiemelt témaként kezeli a krónikus obstruktív légúti betegséget (COPD). Egy korábbi felmérés adatai szerint a COPD több mint 210 millió embert érint világszerte . A tüdő krónikus gyulladását okozó betegség 3 millió ember halálát okozta 2005-ben, vagyis a COPD az akkori halálesetek 5%-ában játszott meghatározó szerepet. Maga a betegség több embert öl meg évente, mint a rettegett tüdőrák és az emlőrák együttesen. Ráadásul a COPD egyre gyakoribb: az elmúlt években a 9. helyről a 4.-re lépett elő a halálozásokat okozó betegségek listáján. A WHO úgy véli, ha nem teszünk semmit a helyzet javulása érdekében, az következő tíz év folyamán a betegek száma 30%-al fog növekedni, és a COPD 2030-ra a harmadik vezető halálokká válik; csupán agyvérzés, és szívinfarktus miatt fognak többen meghalni. A betegek számát tekintve ma a COPD népbetegségnek tekinthető világszerte. A krónikus gyulladással járó betegség nem csak a fejlődő és a közepesen fejlett országokra jellemző, sajnos egész Európában elterjedt. Minden tizedik európai felnőtt esetében kimutatható a légúti áramlás akadályozottsága. Magyarországon hozzávetőlegesen 60 000 regisztrált betegről tudunk, közülük csaknem 10 000-nek annyira súlyos az állapota, hogy otthoni oxigénkezelésre szorul. Ennél is szomorúbb tény, hogy a fel nem ismert és nem kezelt betegek száma több százezerre becsülhető. A Központi Statisztikai Hivatal halálozási adatai szerint Magyarország vezeti az európai COPD halálozási listát, azaz a lakosság számához viszonyítva nálunk halnak meg a legtöbben krónikus obstruktív légúti betegség miatt . A betegek többsége nem tud betegségéről, a becslések szerint a magyar COPD-sek 20%-át diagnosztizálják.