Aspirin® Protect: tények és tévhitek*

A jó kinézet nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szívünk is egészséges. Sőt, még a legvékonyabb, legegészségesebbnek tűnő személy is rendelkezhet néhány „láthatatlan”, kardiovaszkuláris betegségre fogékonnyá tevő rizikófaktorral... TÉVHIT: Mindenki azt mondja, hogy a koromhoz képest remekül nézek ki; kizárt, hogy ki lennék téve a szívinfarktus vagy stroke kockázatának! TÉNY: Nem igaz! A jó kinézet nem feltétlenül jelenti azt, hogy a szívünk is egészséges. Sőt, még a legvékonyabb, legegészségesebbnek tűnő személy is rendelkezhet néhány „láthatatlan”, kardiovaszkuláris betegségre fogékonnyá tevő rizikófaktorral, mint a magas koleszterinszint, magasvérnyomás és a családban előforduló szívbetegség. Minél több kardiovaszkuláris rizikófaktor van meg valakiben, annál nagyobb az esélye annak, hogy szívinfarktust kap. Ezek közül néhányat nem lehet befolyásolni, mint pl. az életkort (az idősebbek kockázata magasabb, mint a fiatalabbaké), a nemet (a férfiak kockázata fiatalabb életkorban magasabb, míg a nők idős korban válnak fokozottabban veszélyeztetetté (1) és a családi kórelőzményt (öröklött tényezők). Ha szülei vagy testvérei szívbetegségben szenvednek, nagyobb valószínűséggel alakul ki a probléma Önnél is.  Ha úgy véli, hogy több kardiovaszkuláris rizikófaktor fennáll Önnél, kérjen időpontot orvosától, hogy beszéljenek az Ön egészségi állapotáról és a kezelési lehetőségekről. Kardiovaszkuláris rizikófaktorainak kezelése megmentheti az életét.
 Számos szívbetegségre hajlamosító rizikófaktort ön is befolyásolhat:
    - Ellenőriztesse vérnyomását, vércukor- és koleszterinszintjét. Szükség esetén tartsa be az előírt terápiás javaslatokat. - Mozogjon rendszeresen! - Táplálkozzon egészségesen! - Mértékkel fogyasszon alkoholt! - Tartsa testsúlyát az egészséges határon belül! - Birkózzon meg az Önt érő stresszel!

TÉVHIT: Mivel minden nap szedek alacsony dózisú aszpirint, nem fogok belehalni, ha esetleg szívinfarktust kapok. TÉNY: Nem igaz! Még ha aszpirin-kezelésben részesül is, ha úgy véli, hogy szívinfarktusa van, azonnal hívjon mentőt vagy orvost! A mentő kiérkezéséig rágjon szét aszpirin tablettát. A szívinfarktus alatt majd azt követően 30 napon át szedett aszpirin akár 23 százalékkal is csökkentheti a halálozás kockázatát. TÉVHIT: Az aszpirinterápia csak a férfiak számára hasznos.TÉNY: Nem igaz! Igazolták, hogy az aszpirin számos, fontos előnyt biztosít mind a férfiak, mind a nők számára.  A férfiak és nők bevonásával végzett vizsgálatokban az aszpirin az első szívinfarktus* kockázatát 23 százalékkal, míg a visszatérő szívinfarktus* kockázatát 31 százalékkal – mindkét esetben szignifikánsan – csökkentette. Egy kizárólag nők bevonásával végzett mérföldkövet jelentő vizsgálatban, melyben 40 ezer nő vett részt, azt tapasztalták, hogy az alacsony dózisú aszpirin a 65 éves vagy idősebb nők körében csökkenti  minden súlyos kardiovaszkuláris esemény kockázatát, beleértve a szívinfarktust és iszkémiás stroke-ot is. (15) Ez nagyon fontos, hiszen a szívinfarktust szenvedett nők 42 százaléka egy éven belül meghal. (16) Ugyanebben a vizsgálatban az alacsony dózisú aszpirin – elsősorban az iszkémiás stroke rizikójának 24 százalékos csökkentésének köszönhetően  – 17 százalékkal csökkentette az első stroke rizikóját a látszólag egészséges, 45 éves és idősebb nőknél. (16)  Legyen ön férfi vagy nő, fontos hogy beszéljen orvosával, hogy megismerje saját kardiovaszkuláris rizikóját, és hogy kiderüljön, vajon megfelelő kezelés-e az Ön számára az alacsony dózisú aszpirinterápia. TÉVHIT: A hosszú távú, alacsony dózisú aszpirinkezelés nem biztonságos. TÉNY: Nem igaz! Kardiovaszkuláris prevencióban több mint 200 ezer beteget tanulmányoztak több mint 200, az aszpirin hatékonyságát és biztonságosságát elemző, klinikai vizsgálatban.
Súlyos vérzés ritkán fordul elő. Azt tapasztalták, hogy az ismétlődő szív- és érrendszeri események, mint pl. szívinfarktus megelőzése céljából aszpirint szedők kevesebb, mint 1 százalékánál (6300 beteg közül 43-nál) alakul ki gyomor- bélrendszeri vérzés. (17) Nemrég egy adatelemző vizsgálat azt mutatta, hogy az első esemény megelőzése céljából alacsony dózisú aszpirint szedő betegeknél a terápia pozitív előny-kockázat aránya nagyobb 2:1-nél.A tartós, alacsony dózisú aszpirinterápia a szívinfarktus, az iszkémiás stroke és egyéb kardiovaszkuláris események megelőzésében mutatott potenciális életmentő előnyeit kell mérlegelni a kezelés kockázatával szemben. Aszpirin szedés mellett  esetenként mellékhatások léphetnek fel, pl. vérzést okozhat. Orvosa hivatott annak eldöntésére, hogy önnek javasolt-e a hosszútávú aszpirinterápia. TÉVHIT: A 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő betegeknek a cukorszintjük, nem pedig a szívük miatt kell aggódniuk. TÉNY: Nem igaz! A cukorbetegség (orvosi nevén diabétesz mellitus) leginkább életveszélyes szövődménye a fokozott gyakorisággal jelentkező szívbetegség és stroke, mely több mint kétszer gyakrabban fordul elő a 2-es típusú diabéteszben szenvedőknél, mint a nem cukorbetegeknél. A terápiás irányelvek továbbra is aszpirinkezelést javasolnak a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő, alkalmas betegeknél a visszatérő vagy első szív-érrendszeri események megelőzésére. TÉVHIT: Ha sztatint (koleszterinszint csökkentő gyógyszer) szedek, nincs szükségem aszpirinre. TÉNY: Nem feltétlenül. Csakis orvosa határozhatja meg az ön számára megfelelő gyógyszeres kezelést. Az aszpirin és a sztatinok eltérő hatásmechanizmussal csökkentik szervezetünkben a szív-és érrendszeri események kialakulásának kockázatát. A kutatások azt igazolták, hogy a megfelelő betegek kombinált aszpirin és sztatin kezelésével több visszatérő szívinfarktus és iszkémiás stroke előzhető meg, mint bármelyik kezeléssel önmagában. TÉVHIT: Nem kellene mindenkinek aszpirint szednie a szívinfarktusok vagy stroke-ok megelőzése céljából? TÉNY: Nem. Mint minden gyógyszer, az aszpirin sem való mindenkinek. Az alacsony kardiovaszkuláris kockázattal rendelkező, egészséges embereknek nem javasolt aszpirint szedniük. Mint bármely gyógyszer esetén, az orvosa tudja eldönteni, hogy a kezelés előnyei meghaladják-e annak potenciális veszélyeit. Ha magas a koleszterinszintje, a családjában előfordul szívbetegség, vagy egyéb jelentős kardiovaszkuláris rizikófaktorral rendelkezik, konzultálnia kell orvosával, mit tehet rizikójának csökkentése érdekében.

*hirdetés forrás: szeretemazeletem.hu

Hatóanyag: acetilszalicilsav. Vény nélkül kapható gyógyszer. L.HU.PH.GM.16.08.2012.0154
A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!